Meta har släppts i Europa. Släppet i stora delar av övriga världen tidigare i år fick enorm uppmärksamhet. Men lyckas Threads behålla intresset? Arkivbild.
Meta har släppts i Europa. Släppet i stora delar av övriga världen tidigare i år fick enorm uppmärksamhet. Men lyckas Threads behålla intresset? Arkivbild. - Foto: Mikaela Landestrom/TT

Är snälla Twitterdödaren här för att stanna?

Med Instagrams enorma användarbas som grund rivstartade Threads, som en snällare variant av Twitter. Men snabbt bildades orosmoln runt sociala medier-plattformen. "Jag väntar mig inte att Threads tar Europa med storm", säger Niamh Burns, analytiker på brittiska Enders Analysis.


Amerikanska Meta lanserade sin X-konkurrent Threads i över 100 länder i juli. Det rör sig om en plattform och app för att dela korta textsnuttar, bilder och videoklipp och kommentera dem i trådar. Lite som Twitter innan det blev X.

"Threads fick en stark start och engagerade över 100 miljoner användare de första fem dagarna efter sitt släpp", skriver Lavinia Pavel, marknadsansvarig på Wearisma, som jobbar med influerarkopplad marknadsföring och analys, i en mejlintervju.

En anledning till den enorma tillväxten är att Threads är kopplad till Instagram, vilket gör det lätt att registrera sig. Under tredje kvartalet i år var Threads världens femte mest nedladdade app, enligt dataanalysbolaget Sensor Tower.

Niamh Burns vid Enders Analysis. Pressbild.

"I början var det omöjligt att lämna tjänsten utan att radera ditt Instagramkonto – så det blev bokstavligen fängslande. Det här gav Threads en stort försprång att samla efterfrågan på en Twitter-liknande app där originalet blivit så nedgånget", skriver analytikern Niamh Burns i en mejlintervju.

Svalnande intresse

Europa fick vänta, och först förra veckan släpptes EU-användarna in på tjänsten. Men frågan är om det är värt att ge sig in i trådarna. Det massiva intresset efter det inledande släppet i resten av världen svalnade snabbt, och Meta har haft svårt att nå tillväxt.

Enligt Sensor Tower verkar dock intresset ha stabiliserats, och det sker tillväxt i bland annat Indien. Wearisma tror att plattformen kan komma att utmana om poster i marknadsföringsbudgetar framöver.

"Trots att antalet användare föll i Storbritannien så har en del rapporter indikerat att annonsörer ser ett större engagemang på Threads än X, som delvis kan bero på att Threads delar Instagrams bekräftelsekultur", säger Lavinia Pavel.

Hon tror att både annonsörer och influerare kan lockas av den vänligare ton som Threads försöker att etablera. Att Threads fokuserat på underhållning och livsstil snarare än hårda nyheter kan göra tjänsten mer attraktiv för företag som sysslar med lyxmärken och skönhetsprodukter.

Jättebra för Meta

Niamh Burns är mer skeptisk. Att satsa på att bli "det nya Twitter kommer inte att göra dig till nästa stora grej inom sociala medier", konstaterar hon. Trots det så tycker hon att det är helt rätt av Meta att göra satsningen.

"Threads hajp har varit jättebra för företaget, även om den inte varar. Meta har inte investerat så mycket i produkten, och man behöver inte oroa sig för intäkterna: Facebook och Instagram finns redan där för att fånga upp annonsörer som flyr från Twitter", säger hon.

"Släppet i EU kommer ge Threads en del fart, men jag väntar mig inte att Threads tar Europa med storm", säger hon.

TT
/
/
/
EU
/
/