Karl-Johan Persson, styrelseordförande i H&M.
Karl-Johan Persson, styrelseordförande i H&M. - Foto: Samuel Steén/TT

Persson om vd-bytet: Hon berättade före jul

Vd:n Helena Helmersson kliver av helt frivilligt från H&M. Det berättar ägarfamiljens representant och styrelseordförande Karl-Johan Persson. I en exklusiv intervju med TT ger han sin bild av hur företaget mår, kritiken den senaste tiden och varför det ändå finns en tydlig framtid för fysiska butiker.


Den forne vd:n gör numera ytterst sällan intervjuer men i samband med bokslutet och beskedet om Helena Helmerssons avgång gör han ett undantag. Han poängterar att Helena Helmerssons beslut var helt hennes eget och inte efter påtryckningar från styrelsen.

— Nej, inte alls. Vi har löpande kontakt, pratar flera gånger i veckan och känner varandra väl. Hon flaggade för detta i december, säger Karl-Johan Persson.

— Det har varit väldigt intensiva år, hon har haft ett hundraprocentigt engagemang och gjort ett jättebra jobb.

Intern rekrytering

Helena Helmersson har jobbat över 20 år inom företaget och lämnar nu över till Daniel Ervér som i sin tur arbetat inom bolaget i 18 år. Från marknadshåll kom omedelbart kritik att H&M borde tagit någon utifrån. Det var dock inte aktuellt, säger Karl-Johan Persson.

— Vi var helt eniga inom styrelsen. Daniel är den bäst lämpade personen, han kan bolaget och kulturen och är respekterad internt. En extern kandidat har inte varit ett alternativ.

Vd-bytet sker nu samtidigt som H&M har en rad utmaningar. Aktiekursen har backat kraftigt och man upplever extrem tuff konkurrens inte bara från spanska modekedjan Zara utan även aktörer som kinesiska Shein.

Hur mår egentligen H&M som bolag?

— H&M mår bra. Det vi haft fokus på under 2023 är bra kostnadskontroll, lagerfokus och stärkt kassaflöde. Som siffrorna visar har vi tagit kliv under året, lagret är ner 13 procent och marginalerna har förbättrats och vi har ställt om delar av verksamheten.

— Vi har goda förutsättningar att gå ur 2024 med bättre förutsättningar än under 2023.

Har ni varit tillräckligt snabbfotade när det gäller omställningar inom företaget?

— Jag tycker det. Det har varit extremt svåra år men Helena och teamet har hanterat det väldigt bra och navigerat väldigt bra. Man har också gjort saker som vi kommer att ha nytta av på 5 och 10 års sikt.

Tittar du på konkurrenter som Shein, hur ska H&M kunna konkurrera med sådana aktörer?

— Vi är konkurrenskraftiga och vi kommer med något annat än vad dom gör så vi känner oss väldigt trygga med vårt erbjudande och position.

Ska stänga butiker

Ni har nu en bedömning om att nettostänga omkring 60 butiker nästa år. Vilken relevans kommer den fysiska butiken att ha?

— De är jätteviktiga. Vi kommer från en period med stora nettostängningar där vi optimerat portföljen för att nu kunna investera i befintliga butiker.

— Men det är ett jättearbete, vi kommer att lyfta kvalitetsupplevelsen i butiken, få fram produkterna på ett bättre sätt, säkra bättre storlekstillgänglighet och bättre service.

Under senare tid har H&M kritiserats från flera håll, fackliga företrädare har ifrågasatt företagets nedskärningar, en granskning i Aftonbladet har visat hur bolagets kläder hamnat på soptippar i Afrika.

— Nej, såklart inte, säger Karl-Johan Persson på frågan om ledningen är opåverkade av kritiken.

— Jag vet vad vi har för mål och hur seriöst vi jobbar med detta. Vi har utmaningar i vår bransch och vårt bolag och vi är långt ifrån perfekta men vi är genuina och seriösa i den här resan mot något vi tror ska bli bra.

TT
/
/
/
Jul
/