Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat, på båtmässan i Göteborg.
Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat, på båtmässan i Göteborg. - Foto: ADAM IHSE / TT

Lyxbåtarna går åt – trots lågkonjunkturen

Båtbranschens lyft från pandemin håller i sig. I alla fall när prislappen tickat upp över miljonen. För mindre båtar och elbåtar går det lite trögare. Många köpare avvaktar just nu, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.


Inredningen är exklusiv. På däck finns en "balkong" som kan fällas ut och i aktern sitter två stora utombordsmotorer med flera hundra hästkrafter var.

Prislappen? Några miljoner kronor, lite beroende på mängden extrautrustning.

Men det verkar inte avskräcka, trots lågkonjunkturen.

— Branschen mår bättre än vi hade trott, tack vare det lite mer exklusiva segmentet, säger Mats Eriksson.

— Det är tydligt att premiummodellerna inte är lika konjunkturkänsliga.

Det märks på årets båtmässa i Göteborg, konstaterar Jacob Ryder, som är affärsansvarig för mässan.

— Ja, det är många stora båtar i år. Trenden är att båtarna som ställs ut på båtmässan blir större och större, säger han.

Trögt för elbåtarna

Som vanligt de senaste åren finns också gott om elektriska alternativ på mässan. Både bland de lite mindre företagen som satsar enbart på elbåtar och hos de större tillverkarna.

Men totalt sett går det fortfarande lite trögt för båtbranschen att ställa om till eldrivet, medger Mats Eriksson.

Ett pågående projekt ska visserligen ge 400 nya laddpunkter från Göteborg till norska Kristiansand de närmaste åren.

Men omställningen tar tid.

— Det är infrastrukturen som hämmar, inte minst på till exempel öar och svårtillgängliga platser, säger han.

— Laddningen måste till för att folk ska våga. Så det är lite ett moment 22 just nu.

Stora båtar trendar på båtmässan – men även intresset för elbåtar har börjat ta fart.

Väntan på räntan

Sweboat räknar med att det kommer att säljas cirka 20 000 båtar i Sverige i år, vilket är en nedgång till mer normala siffror efter pandemiåren då siffran låg runt 25 000 båtar.

Den största volymen står fortfarande de små, snabba dagtursbåtarna för.

Men där väntar många presumtiva köpare bland annat på kommande räntebesked, tror Mats Eriksson.

— Vi ser det ganska tydligt, att man avvaktar med de små båtarna. Handlarna har gott om besök i sina butiker. Men köparna är inte riktigt beredda att slå till, säger han.

TT
/
/