Agnes Larsson är chef för kärnspelet 'Minecraft'. Det hon bestämmer påverkar fler än 100 miljoner spelare. 'Det känns häftigt, men jag tycker också att det måste komma med ett väldigt stort ansvar', säger hon.
Agnes Larsson är chef för kärnspelet 'Minecraft'. Det hon bestämmer påverkar fler än 100 miljoner spelare. 'Det känns häftigt, men jag tycker också att det måste komma med ett väldigt stort ansvar', säger hon. - Foto: Samuel Steén/TT

Minecraft växer – "större än någonsin"

"Minecraft" har sålt i hisnande 300 miljoner exemplar. Att fortsätta uppdatera den 15-åriga spelsuccén på 20 olika plattformar är krävande. Ändå vill de svenska skaparna på Mojang inte göra en uppföljare.


Fakta: Mojang

Svenska Mojang grundades 2009 av Markus "Notch" Persson , samma år som "Minecraft" släpptes i en tidig utgåva. 2014 köptes studion upp av amerikanska Microsoft.

Med 300 miljoner sålda exemplar beskrivs "Minecraft" som världens kanske bäst säljande spel, möjligtvis klått av "Tetris", beroende på hur man ser på det. "Minecraft" finns också i en gratisvariant i Kina.

Mojang har även släppt två mindre kända spel, "Caller's bane" (2014) och "Crown and council" (2016), förutom avknoppningarna "Minecraft: Dungeons" (2020) och "Minecraft legends" (2023). Nästa år kommer en Hollywoodfilm med Jack Black ("School of rock") och Jason Momoa ("Aquaman"), regisserad av Jared Hess ("Napoleon dynamite").

Mojang har hundratals anställda i Stockholm, och har även kontor i amerikanska Redmond.

Tidslinjen visar viktiga händelser i Minecrafts historia samt antalet sålda exemplar av spelet.

I tegelpalatset Münchenbryggeriet i centrala Stockholm sprider sig Mojangs kontorslokaler över flera våningar. Kantiga gosedjur varvas med priser från Sony och Microsoft, som hyllar bolagets försäljningsframgångar.

— Vi har kläder, vi har mjukisdjur, vi har en film som kommer nästa år. Men grunden och kärnan i Mojang är det här spelet som firar 15 år i år, säger Åsa Bredin, studiochef.

Kringprodukterna har blivit en allt viktigare inkomstkälla. I ett rum några våningar upp gömmer sig ännu inte släppta Legoset, leksaker och prylar som är på väg ut på marknaden om de klarar Mojangs kvalitetsgranskning.

— Vi har dubblat den businessen bara de senaste två åren. Så det finns definitivt en efterfrågan.

Vi har ju sålt 300 miljoner kopior av "Minecraft". Och när vi släpper andra saker så vill vi ju att det ska nå en ganska stor publik", säger studiochefen Åsa Bredin om Mojangs projekt.

"Större än någonsin"

Även själva spelet fortsätter att leverera. 300 miljoner exemplar har sålts genom åren. När kreativt ansvarige Jens Bergensten började på Mojang 2011 trodde man att spelet nått sin topp, då 700 000 exemplar.

— Även om "Minecraft" kan ha ramlat ur nyhetsflödet lite är det större än någonsin. Det händer saker hela tiden och spelarna fortsätter att överraska oss, säger han.

En del av koden är också mer än 15 år gammal, och att finnas på en lång rad plattformar är tekniskt komplicerat.

— Vi har ju väldigt höga kvalitetskrav på oss själva. Och det är bra. Men det är ju också en anledning till att det ibland kan det kännas lite långsamt, säger Anges Larsson, chef för "Minecraft".

Ingen uppföljare

Genom åren har en regelrätt uppföljare diskuterats, både bland spelare och internt. Agnes Larsson säger att man inte vill svika publiken som knåpat på sina världar i många år. De ska kunna lita på att "Minecraft" finns kvar.

— Jag ser "Minecraft 2" som ett bra tankexperiment. Om vi skulle göra en uppföljare, vad vill vi ha i den som skulle göra det värt? Och i stället för att göra en uppföljare, kan vi ta de sakerna och lägga in i vad vi har i dag? säger Bergensten.

Mojang har skapat två sidospel till Minecraft. Fler kan det bli, enligt kreativt ansvarige Jens Bergensten; "Det är möjligt att man skulle kunna tänka sig något med lite 'Splatoon'-stil. Vi har utforskat olika idéer kring racing men inte hittat något som vi tycker är riktigt rätt."

I stället har Mojang de senaste åren släppt avknoppningar, grottutforskaren "Minecraft: Dungeons" 2020 och actionstrategititeln "Legends" 2023. Fler är på gång, men närmast väntar Hollywoodfilmen. Inspelningarna på Nya Zeeland avslutades precis.

— Vi hoppas att det ska leda till att spelare som inte spelat så länge känner "Just det, jag älskar ju 'Minecraft', jag vill komma tillbaka och spela igen", säger Jens Bergensten.

TT
/
/