Män ska tydligen vara mer villiga att hjälpa kvinnor i höga klackar enligt en forskare. - Foto: Svenska Dagbladet
När man vill ha hjälp av en man så är höga klackar ett säkert kort.
När man vill ha hjälp av en man så är höga klackar ett säkert kort. - Foto: SCANPIX NORWAY

Män hjälper oftare en kvinna om hon har höga klackar

Enligt en ny studie har män en dragning till höga klackar.

Det är mer sannolikt att en man erbjuder hjälp till en kvinna om hon bär högklackade skor, tydligen. Ja, det har en fransk forskare vid namn Nicholas Guéguen i alla fall kommit fram till, skriver Daily Mail.

Forskaren lät genomföra ett experiment där kvinnor frågade män om hjälp. Det visade sig att ju högre klackar kvinnorna hade, desto större chans var det att de fick hjälpen de efterfrågat.

När kvinnorna i studien bar helt platta skor och frågade om en tjänst erbjöd 25 av 60 män sina tjänster. 36 av 60 män var villiga att hjälpa till när kvinnorna bar fem centimeters klack och när de gick med tio centimeters klackar hjälpte 49 av 60 till.

Guéguen, som arbetar på University of South Brittany, vet inte exakt varför resultaten blivit som de blivit, men uppger att männen i studien kanske tog tillfället i akt att interagera med en person de fann attraktiv.

En annan möjlighet, enligt forskaren, är att höga klackar – i synnerhet i film och på tv – ofta förknippas och associeras med sex och att män därför hjälper kvinnor med klackar i högre utsträckning, skriver Daily Mail.

Emellertid ska nog studien tas med en nypa salt. Ett urval på 60 personer är alldeles för litet för att vara representativt.

Var det här väntat?