Bättre att torka händerna med papper.
Bättre att torka händerna med papper. - Foto: TT NYHETSBYRÅN

Handtorkar på toaletter – en bakteriefälla

En ny studie tyder på att pappershanddukar är bättre än handtorkarna med utblås – i alla fall ur hygiensynpunkt.

Vi är vana vid att torka händerna i handtorkarna på offentliga toaletter – men vi bör kanske sluta med det, visar en ny studie.

När vi torkar händerna så blåser vi egentligen bort bakterierna som sedan sprids i luften. Risken att bakterierna sprids är då 4,5 gånger större än genom exempelvis pappershanddukar.

Pappershanddukar bättre

Även om forskarna inte hade några bevis på det kunde leda till sjukdomar så "tyder" resultaten på det.

Tidigare studier har också visat att pappershanddukar är bättre ur hygiensynpunkt och bör användas på platser där hygienen är av största vikt, exempelvis sjukhus och kliniker.

"Spelar ingen roll"

Men studien är inte helt fläckfri, den finansierades av European Tissue Symposium som förknippas med produktionen pappershanddukar.

Gruppen menar dock att det "inte spelade någon roll i resultatanalysen" och att ETS endast stod för det ekonomiska stödet i studien. Emellertid ska man alltid vara extra kritisk till studier där ett företag som kan ha en egen agenda står som beställare.

Studien publicerades i Journal of Hospital Infection, skriver Huffington Post.

Vad är bäst?