Öl
Mera öl. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Lite finare öl.
Lite finare öl. - Foto: Adam Ihse / TT NYHETSBYRÅN

7 studier som visar att öl är bra för dig

Det finns flera anledningar till att dricka öl.

1. Öl kan vara bra för hjärnan

En kemisk sammansättning som finns i humle kan skydda dina hjärnceller från skada, enligt en studie som publicerats i amerikanska Journal of Agricultural and Food Chemistry. Öl med humle kan därför till exempel sakta ner utvecklingen av sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.

2. Öl kan göra det lättare att få barn om du är man

Dricker du en halv liter öl per kväll ska det vara lättare få barn, enligt en studie från Massachusetts General Hospital i Bosto. Experterna bakom studien slår fast att små mängder av alkohol kan minska stresskänslorna, och därmed ökar det chanserna till befruktning.

3. Öl kan rädda dig vid grillen

The Telegraph skriver om en forskning som presenterades i The Journal oh Agricultural and Food Chemistry. Där fastlås att det kan vara bra att öppna en öl när man grillar. För när köttet grillas över kol så produceras Polycykliska aromatiska kolväten i köttet – vilket på sikt kan skapa koloncancer.

Men marineras köttet i stout eller mörk öl så hämnas produktionen.

4. Öl kan skydda dig mot solskador

Öl som är gjord av korn innehåller ferulasyra, vilket är en stark antioxidant, som visat sig skydda huden från solskador. Det är samma typ av antioxidant som finns i tomater och majs men enligt en studie som gjordes i London år 2000, så fick de män som drack lättöl i sig all ferulasyra, till skillnad från de som åt tomater.

5. Öl ger dig viktiga näringsämnen och vitaminer

De flesta ölsorter innehåller flera olika B-vitaminer. En holländsk studie visar att öldrickare ökade B6-vitaminnivån med 30 procent. Dessutom innehåller öl forsfor, magnesium, kalium och kalcium. Och mörkt öl rikt på fibrer och järn, vilket kan motverka trötthet och irritation, har forskare kommit fram till.

6. Öl är bra för ditt hjärta

En italiensk studie visar att cirka en halv liter öl gör att du har 31 procent mindre chans att drabbas av hjärtattack, stroke eller någon hjärtsjukdom.

7. Öl återfuktar bättre än vatten

I en studie vid Granada universitetet i Spanien kom forskarna fram till att öl återfuktar bättre än vad vatten gör när man tränat. En av forskarna, Manuel Garzon, menar dessutom att bubblorna i ölen bidrar till att släcka törsten och ersätter kalorierna man förlorat.

Öl