KIC 8462852 kan vara årtusendets upptäckt.
KIC 8462852 kan vara årtusendets upptäckt.
Rymden är ett stort ställe.
Rymden är ett stort ställe. - Foto: tt bild
Vem finns där ute egentligen?
Vem finns där ute egentligen? - Foto: tt bild
En sån här grej ska riktas mot "stjärnan".
En sån här grej ska riktas mot "stjärnan". - Foto: tt bild

Sjuka upptäckten kan vara beviset för utomjordisk civilisation

Forskarna är fullständigt förbryllade av stjärnan KIC 8462852. Varför? Det finns misstankar om att det inte är en stjärna alls.

Rymden är ju ett riktigt sjukt ställe. Stort är det också. Och att det skulle finnas intelligent liv där ute pratas det ofta om.

Och nu har forskarna gjort en helt sinnessjuk upptäckt. Det är en stjärna med namnet KIC 8462852. Eller? Är det verkligen en stjärna?

Det som gör "stjärnan" så speciell är att ljuset inte beter sig som en stjärna ska göra, detta står klart efter att superteleskopet Kepler har stirrat på fenomenet i fyra år. Ljuset bröts i onaturliga mönster som inte påminner om någon annan stjärna som studerats.

Forskarna blir allt mer förbryllade ju mer de studerar stjärnan, ljuset och gravitationen. Det är något som inte stämmer. Är det aliens? Ja! Kanske…

Bildkälla

– I vanliga fall är utomjordingar det sista du väntar dig. Men i det här fallet ser det verkligen ut som något en intelligent civilisation skulle kunna bygga, säger Jason Wright, astronom vid Penn State till The Atlantic.

Bildkälla

Nu planerar forskare att rikta en stor parabolantenn mot stjärnan, för att ta reda på om det finns någon aktivitet där. Det borde ge dem tillräckligt med information för att ta reda på om aktiviteten kommer från avancerad teknik. Mer information om fenomenet kan vi få om ett år, eller ännu tidigare, skriver The Atlantic.

tror du det är aliens?