Gå inte på onödiga möten.
1 av 3
Gå inte på onödiga möten.
Multitasking är svårt.
2 av 3
Multitasking är svårt.
Googla inte onödiga saker när du sitter och jobbar.
3 av 3
Googla inte onödiga saker när du sitter och jobbar.

13 dåliga vanor du bör sluta med – för att bli mer produktiv

Så får du mer gjort på jobbet eller i skolan genom att sluta med dessa onödiga vanor.


1. Impulsivt surfande

De flesta har tillgång till internet när de sitter och jobbar eller pluggar. Men när en random fråga uppstår i ditt huvud ska du inte avbryta det du gör för att söka upp svaret på den. I stället bör du skriva upp det du funderade på och kolla upp det senare, skriver Business Insider.


2. Multitasking

Många tror att det är produktivt att göra fler saker samtidigt. Men faktum är att det är väldigt få som kan fokusera på flera saker samtidigt på ett effektivt sätt. I stället gör det oss mindre fokuserade, skriver Business Insider.


3. Kolla dina mejl

När du försöker få jobb gjort kan det här få dig att förlora 25 minuter arbetstid. Logga i stället ut från mejlen och stäng av telefonen en stund när du vill få något gjort, skriver Business Insider.


4. Moral tillåtelse

Oavsett om du ska hålla dig till ett jobbschema eller ett nytt träningsschema så är det lätt att belöna sig själv med att fuska när man hållit sig till det nya schemat ett tag. Försök i stället att göra ditt mål till en del av din nya rutin, skriver Business Insider.


5. Skjuta upp det vikigaste till sist

Många börjar dagen med de lättare uppgifterna för att få igång arbetet. Men detta kan leda till att det viktiga som du skjuter upp inte alls blir gjort. Forskare har sett att arbetsmoralen sjunker under dagen. Börja i stället med det svåraste och viktigaste, skriver Business Insider.


6. Gå på för många möten

Att gå på onödiga möten förstör bara ditt flow. Om du måste gå på ett möte: bestäm hur lång tid mötet ska ta och minska gärna den tiden så mycket som det går, skriver Business Insider.


7. Sitta ner hela dagen

Att få frisk luft under dagen är mycket viktigt. En del forskare har till och med börjat föreslå möten där alla promenerar tillsammans, skriver Business Insider.


8. Snooza

Att sova de där extra minuterna skadar mer än vad de ger. När du vaknar får du en massa bra ämnen i kroppen som ska göra dig redo för en ny dag. Genom att somna igen saktar du ner den processen, skriver Business Insider.


9. Att inte prioritera

En del tror att ha många mål är vägen till framgång. Men det är inte så produktivt. Så i stället för att ha många mål, välj ut de viktigaste, skriver Business Insider.


10. Planera för mycket

Många försöker vara så produktiva som möjligt genom att planera hela sin dag noggrant. Men allt går inte alltid som planerat och om något går fel kan hela dagen bli förstörd. Försök i stället att bara planera för en del av dagen, skriver Business Insider.


11. Planera för lite

Men för att kunna nå framtida mål kan du behöva en strategi. Bestäm vad ditt mål är och planera sedan steg du ska ta för att nå det målet, skriver Business Insider.


12. Ha din telefon bredvid sängen

Skärmar ger ifrån sig ett visst ljus som kan skada vår syn och störa vår sömn, skriver Business Insider.


13. Perfektionism

Många gånger är rädslan för att inte göra ett bra jobb en anledning till att skjuta upp saker. Så sluta tänk att allt måste bli perfekt, tänk i stället att det är okej att misslyckas för att komma igång. Att intala sig själv att uppgiften inte är så viktig kan också hjälpa, skriver Business Insider.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!