Vampyrfladdermöss verkar gilla människoblod.
Vampyrfladdermöss verkar gilla människoblod. - Foto: TT
Varmpyrfladdermus.
Varmpyrfladdermus. - Foto: TT
Det kan vara obehagligt att bli biten, men det kan även vara en hälsorisk.
Det kan vara obehagligt att bli biten, men det kan även vara en hälsorisk. - Foto: TT

Forskare chockade: Vampyrfladdermöss gillar människoblod

Tidigare har man trott att vampyrfladdermössen bara levde på fågelblod. Men nu visar det sig att de även gillar människoblod.

Bara ordet gör en rädd. Varmpyrfladdermus.

Tidigare har forskare trott att dessa fladdermöss enbart levt på fågelblod. Men nu har det visat sig att de även har en aptit för människoblod.

Forskare från universitetet i Pernambuco i Brasilien har samlat in avföring från 70 stycken fladdermöss i en nationalpark i östra Brasilien.

Studien genomfördes under en period med några fåglar i parken och forskarna blev förvånade över resultatet. Det var blod från människor i tre av proverna.

– Vi är mycket förvånade över resultatet. Vanligtvis lever dessa fladdermöss inte på däggdjur, säger Enrico Bernard, som är forskningsledare för projektet, till New Science.

Bildkälla: TT

Anledningen till att vampyrfladdermössen vanligtvis håller sig till fågelblod är för att däggdjursblod innehåller en stor mängd av proteiner som är svåra att smälta, rapporterar danska tidningen BT.

Tidigare studier har visat att fladdermusen i perioder antingen har dött av hunger eller fastat om det varit få fåglar att suga blod av.

Forskarna tror att anledningen till varför vampyrfladdermössen plötsligt fått en aptit för människoblod är av det faktum att det är fler vandrare i parken. Därför blir de små blodsugarna långsamt vana vid människor.

Förutom det faktum att det kan vara obehagligt att bli biten så varnar även forskarna för att det är en hälsorisk.

Varmpyrfladdermössen är kända för att sprida rabies och med den nya aptiten för människoblod så kan den fruktade sjukdomen spridas över ett större område i östra Brasilien, rapporterar BT.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Är du rädd för fladdermöss?