smal tjej, pizzor, dna
Vissa kan äta hur mycket som helst utan att siffrorna på vågen rör sig. - Foto: Pixabay

Därför kan vissa personer äta vad som helst utan att gå upp i vikt

Känner du någon som kan äta vad som helst men ändå behålla vikten? Samtidigt som du själv kanske kämpar och sliter med att äta nyttigt och träna?​ Men det finns en förklaring.

Ja, för visst är det så att vissa har en tendens att lättare gå upp och ned i vikt? Kanske har du någon gång stört dig på att någon kan äta i princip vad som helst men ändå varken gå upp eller ned i vikt? Det finns en förklaring.

En ny studie från Cambridge universitet visar att det handlar om gener, rapporterar PLOS Genetics. Personer som är smalare har alltså gener som håller dem smala, men också betydligt färre gener som kan kopplas till övervikt.

Ett försök till att hjälpa

Studiens syfte var ett försök till att hjälpa personer som har problem med vikten.

– Det är lätt att döma och kritisera personer för deras vikt, men vetenskapen visar att det är väldigt komplicerat. Vi har mycket mindre kontroll över vår vikt än vi tror, säger forskaren och ledaren av arbetet Sadaf Farooqi till CNN.

Forskarteamet tog DNA från omkring 14 000 personer. Med hjälp av att jämföra dem kom de också fram till kopplingen.

Deltagarna delades in i tre olika grupper:

• Smala
  • Normalviktiga
  • Överviktiga

Konstruerat poängsystem

Alla personers DNA jämfördes sedan och forskarna skapade ett slags poängsystem. Det baserades på den genetiska risken för personerna att drabbas av övervikt.

Det visade sig att personer i den smala kategorin har väldigt få gener som innebär risk för övervikt. Men inte bara det, utan även en del gener som rakt av skyddar kroppen mot övervikt.

Resultatet av forskningen blev alltså att de i den överviktiga kategorin hade en hög risk och de smala hade en låg risk.

– Vi har hittat gener som kopplas till magerhet, fortsätter Sadaf Farooqi till CNN.

Ärftligt

Summan av kardemumman är alltså att forskarna dragit slutsatsen att smalhet är ärftligt, som även fetma är. Enligt Farooqi så är det hela 40 procent av dina gener som styr din vikt, galet?!

Men bara för att utsidan ser fräsch ut betyder det ju faktiskt inte att insidan glänser. Bara för att de personer som fötts med de smalare gener kan äta vad som helst utan att gå upp ett enda gram på vågen, betyder inte det att deras insida är speciellt hälsosam.

Nyheter24 har tidigare skrivit om att din hjärna kan fungera flera timmar efter att du har dött. Hur obehagligt? Det kan du läsa mer om här.

Mat
Tycker du det är kul att träna?