Forskning-visar-att-ensamvargar-är-smartare
Forskning visar att ensamvargar är smartare - Foto: Pixabay

Forskning visar: Ensamvargar är mer intelligenta

Föredrar du att hålla dig för dig själv? Inget superstort fan av stora sociala sammanhang? Då kan du också vara mer intelligent! Det visar en ny studie från Storbritannien.

Lockar ditt egna sällskap mer än andras? Grattis, då kan du också vara smartare än gemene man! Det visar en ny studie från bland annat London School of Economics.

Socialt behov kopplat till intelligensnivå

Studien bygger på enkätsvar från mer än 15 000 personer i åldrarna 18 till 28 år. Av detta gick det att se ett tydligt mönster – ensamvargarna hade högre intelligens.

Hur kunde då forskarna komma fram till det här? Jo, det hela började med en speciell upptäckt: Att människor som bor i tätbefolkade områden generellt är mindre tillfredsställda med sina liv.

Personerna ifråga blev dock mer nöjda med sin tillvaro när de umgicks med andra personer.

Men inte alla reagerade på social kontakt på detta sätt. Deltagarna i studien med högst intelligens mådde tvärtom dåligt av att umgås för ofta med andra. Istället föredrog de att vara ensamma.

Bildkälla: Pixabay

"Smarta" människor kan bryta historiskt arv

Okej, så studien antyder att personer som föredrar att vara ensamma också har högre intelligens. Men varför? Enligt forskarna finns svaret i vår evolutionära bakgrund...

Att ha ett stort socialt nätverk var nämligen särskilt viktigt för våra förfäder. Då hängde ens överlevnad mer eller mindre på att ha allierade omrking sig.

Forskarna menar dock att det här inte är lika viktigt i vår moderna värld. Deras hypotes är då att bara de med riktigt högt IQ har förmågan att bryta sig loss från detta arv.

Alltså kan man säga att ensamvargarna är de som är smarta nog att kunna anpassa sig till en ny typ av samhälle, i alla fall enligt denna studie.

Läs även: Äckliga sanningen: Många könssjukdomar härstammar från djur