Polisen David Asker oroas över de många olyckorna med A-traktorer.
Polisen David Asker oroas över de många olyckorna med A-traktorer. - Foto: Fredrik Sandberg/TT & Privat

Fyra ungdomar har dött – nu vill polisen förbjuda A-traktorer

Fyra ungdomar har dött i olyckor med EPA-traktorer under hösten. Nu vill trafikpolisen David Asker att fordonet ska försvinna från vägarna.
– Jag förstår att det är smidigt för ungdomar på landsbygden, men är det värt konsekvenserna? säger han till Nyheter24.


A-traktorerna i Sverige ökar lavinartat. På bara ett år har antalet fordon gått från 31 000, till att det i dag finns 51 000 registrerade epor.

I takt med att EPA-traktorerna blir fler, så ökar även antalet olyckor. Under hösten har fyra ungdomar dött, och så sent som för några dagar sedan voltade en epa med sex ungdomar – men ingen skadades då allvarligt.

Här kan du läsa mer om olyckan där en A-traktor voltade med flera unga – och föraren var under 15 år.

I olyckan med en A-traktor norr om Trelleborg skadades ingen allvarligt. Foto: Johan Nilsson/TT

"Ta bort A-traktorerna"

De många olyckorna med EPA-traktorer fick regeringen att tillsätta en utredning förra året, och den 1 november kommer Transportstyrelsen med resultatet av den. De tre största förändringarna som diskuterats på förhand är bältestvång, att höja hastigheten från 30 till 45 kilometer i timmen och en förlängd förarutbildning. 

Röster har också höjts för att förbjuda A-traktorer – och en som vill få bort dem från vägarna är polisen David Asker, gruppchef för trafiksektionen i Bergslagen. 

 – Man får inte glömma bort är att det är våra barn och unga som kör de här fordonen, och nu kommer dödsolyckorna, säger han till Nyheter24 och fortsätter: 

– Det är priset vi får betala för det fordonet vi har i dag. Jag tycker inte att det borde vara så. Vi kan lika gärna ta bort dem.

"Kommer fortsätta trimma"

Bergslagen är ett av de områden i Sverige som har mest problem med A-traktorer, och enligt David Asker finns flera aspekter av problemet. 

– I mina ögon är det barn som framför fordonen. De har inte någon utbildning för att köra fordonet, och framför allt inte i de hastigheterna som det blir när de trimmat dem, säger han. 

Två andra problem är att det saknas bilbälte och att man åker för många i EPA-traktorerna. 

David Asker tror inte heller att en höjning av hastighetsgränsen till 45 kilometer i timmen kommer att hjälpa. 

– De kommer att fortsätta att trimma ändå. Och det är fortfarande 15-16-åringar som framför fordonen, man är inte mogen att vara i trafiken när man är så ung, säger han. 

Här kan du läsa om ungdomar i A-traktorer som vägrar använda bälte: "Behövs inte".

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!