Bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm, där en dödsolycka inträffade på söndagen.
Bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm, där en dödsolycka inträffade på söndagen. - Foto: Marko Säävälä/TT

Så kontrollerades Jetline före olyckan

Samtliga attraktioner på Gröna Lund i Stockholm, så även olycksdrabbade Jetline, genomgår regelbundna interna kontroller för att säkerställa att de fungerar som de ska. Här är parkens interna checklistor för kontroll av dess attraktioner som TT har tagit del av.


Kontrolleras dagligen:

Vagnar, boggier, chassi, grindar, avspärrning och staket, stationen, brandsläckare, provkörning.

Kontrolleras varannan vecka:

Nödstopp (varje vecka under säsong), vagnar, stålstruktur, smörjning.

Kontrolleras månadsvis:

Vinsch

Utöver Gröna Lunds interna kontroller genomgår samtliga attraktioner på nöjesparker och tivolin årliga externa besiktningar innan säsongen börjar.

Det gäller även bergochdalbanan Jetline, där en person omkom och nio personer skadades i en olycka på söndagen.

Attraktionen genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

“Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet”, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.

Det tyska företaget Zierer som har tillverkat Jetline vill på måndagen inte kommentera söndagens olycka över huvud taget.

— Information om detta kommer endast att lämnas från Gröna Lund, säger Marina Ernst-Weiderer vid marknads- och säljavdelningen på Zierer, till TT.

TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!