Ett SJ-tåg med 120 passagerare spårade ur mellan Iggesund och Hudiksvall.
Ett SJ-tåg med 120 passagerare spårade ur mellan Iggesund och Hudiksvall. - Foto: Mats Andersson/TT

Trafikverket ignorerade larm om banvallsras: "Med facit i hand..."

Lokföraren som larmade om banvallens underminering innan tåget spårade ur utanför Hudiksvall i augusti ska även ha sagt att det såg ut som att banvallen rasat. Ändå valde Trafikverket fortsätta trafiken.


Fakta: Tågolyckan vid Hudiksvall

Det var den 7 augusti som SJ-tåget med 120 passagerare spårade ur mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall när två av totalt fyra vagnar spårade ur strax söder om Hudiksvall. Tre personer fördes till sjukhus lindriga skador. Samtliga passagerare kunde evakueras ur tåget och bussas till Hudiksvall för vidare färd mot sina destinationer. Den 18 augusti var banvallen återuppbyggd och trafiken i gång igen.

Det visar transkriberade samtal från Trafikverkets trafikledningscentral mellan lokföraren och trafikledningen runt 50 minuter före olyckan, som P4 Gävleborg har tagit del av.

”Efter den där lilla tunneln med ett kalhygge på höger sida i körriktningen ser det ut som delar av banvallen har rasat,” säger lokföraren till trafikledaren, som frågade hur det såg ut och kändes.

"Ja, man kunde köra men alltså det är… Det dök upp från ingenstans, svårt att säga. Men det lilla jag hann se så var det fram till sliperskanterna liksom,” svarade lokföraren och tillade:

"Så någon bör åka ut och titta på det i alla fall.”

”Men man kan köra full STH eller behöver jag dra ner någonting?” frågade trafikledaren.

”Bra fråga, jag låg i 135-140 km/h och det gick ju.”

Avfärdar ordet rasat

Trafikverkets presschef Bengt Olsson, som nyss tagit del av informationen, avfärdar ordet rasat.

— Han (lokföraren) sa inte att den har rasat rakt av. Han sa att det har försvunnit delar, säger Olsson.

— Ett spår har många fästpunkter och kan tåla väldigt mycket.

TT: Men ni tycker ändå inte att det hade varit läge att stoppa trafiken?

— Lokförare är våra ögon och känslospröt. Vi litar på att de kan ska kunna göra analyser. Det är inte ovanligt att lokförare hör av sig och säger att det här får ni titta på. Och det första man gör då är att sänka farten, och det gjorde man.

Borde ha stoppat

Alex Weinfors, ordförande för Sekos branschorganisation för spårtrafik, anser att trafikledningen borde ha stoppat trafiken efter att de fått larmet från lokföraren.

— Ja, med facit i hand och det som hände så tror jag egentligen inte att någon tycker något annat, säger Weinfors till radion.

Han säger att de hade all nödvändig information för att ta ett skarpare beslut att stoppa tåget.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!