Cirka tio ton utsläppt olja bedöms finnas kvar i havet efter Marco Polos grundstötningar, så saneringsarbetet fortsätter. Arkivbild.
Cirka tio ton utsläppt olja bedöms finnas kvar i havet efter Marco Polos grundstötningar, så saneringsarbetet fortsätter. Arkivbild. - Foto: Johan Nilsson/TT

Marco Polo har lämnat svensk ekonomisk zon

TT–Lines skadade färja har bogserats ut ur svensk ekonomisk zon och ansvaret har tagits över av polska myndigheter, som eskorterar vidare till Gdansk i Polen. Där ska Marco Polo vara framme lördag morgon.


Kustbevakningen avslutar miljöräddningsinsatsen efter färjan Marco Polos grundstötningar utanför Blekingekusten. Cirka tio ton utsläppt olja bedöms finnas kvar i havet, så saneringen fortsätter, men nu i form av en stödoperation till räddningstjänsten.

— Vi kommer att bistå räddningstjänsten till den 17 november, har vi kommit överens om, men det finns möjlighet att förlänga det, säger Karin Cars, kommunikatör vid Kustbevakningen.

Räddningsledaren Kalle Isaksson säger i ett pressmeddelande att insatsen runt Marco Polo är den största och mest komplicerade operation som Kustbevakningen genomfört i modern tid.

Utöver den fortsatta oljesaneringen återstår för Kustbevakningens del också att sanera redskap och fartyg.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!