En kvinna omkom och flera skadades när Jetline spårade ur. Arkivbild.
En kvinna omkom och flera skadades när Jetline spårade ur. Arkivbild. - Foto: Stefan Jerrevång/TT

Källor: Tillverkningsfel bakom Gröna Lund-olycka

Saknade plåtar och undermåliga svetsfogar var de främsta orsakerna till dödsolyckan med bergochdalbanan på Gröna Lund förra året, enligt uppgifter till Ny Teknik. Det gjorde konstruktionen mycket sårbar, säger en källa till tidningen.


Den 25 juni i fjol spårade bergochdalbanan Jetline delvis ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom sedan hon slungats ut ur vagnen. Flera personer skadades.

Vid olyckan knäcktes bärarmen på undersidan av den främsta vagnen. Haverikommissionen gör nu bedömningen att olyckan främst berodde på felaktig tillverkning av bärarmen, uppger två källor för Ny Teknik.

Det saknades mellanplåtar i de två svetsfogar som höll samman bärarmens delar. Dessutom var svetsfogarna dåligt utförda.

— Mellanplattan fanns med på originalritningen, men underleverantören och dennes underleverantör förstod den inte och lade aldrig in någon mellanskiva, säger en av källorna till tidningen.

Gröna Lund skulle också ha varit noggrannare när den viktiga reservdelen beställdes, enligt källorna.

Statens haverikommissions preliminära bedömning visar att det var en kombination av bristande noggrannhet hos både tillverkare och beställare som ledde fram till olyckan, enligt Ny Tekniks uppgiftslämnare.

Tomas Ojala, utredningsledare vid Haverikommissionen, bekräftar att svetsfogarna i bärarmen var undermåliga.

— Ja, så har det visat sig vara. De har otillräcklig hållfasthet, säger han till tidningen.

I övrigt vill han inte kommentera uppgifterna med hänvisning till att analysarbetet fortfarande pågår.

Haverikommissionens slutrapport väntas bli klar i maj–juni. Jetline kommer att hålla stängt under hela 2024.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!