Prime crime uppger att man publicerar ljudfiler från minst tio nya rättegångar varje vecka, året runt. Bild från rättssal i Malmö tingsrätt. Arkivbild.
Prime crime uppger att man publicerar ljudfiler från minst tio nya rättegångar varje vecka, året runt. Bild från rättssal i Malmö tingsrätt. Arkivbild. - Foto: Johan Nilsson/TT

Prime crime svarar: Är på brottsoffrens sida

Prime crime förser betalande kunder med oredigerade ljudfiler från ett stort antal svenska rättegångar. Men appen får hård kritik när både vittnen och brottsoffer namnges utan förvarning. Jag kan bara beklaga om det är någon som känner sig utsatt, säger ansvarig utgivare Johan Apel.


Elin, vars expojkvän dömdes för grov kvinnofridskränkning för att ha utsatt henne för upprepat våld och förföljelse, är en av många som fått se sin rättegång bli till innehåll på Prime crime.

— Det var en total chock. Det var fruktansvärt, säger Elin, som egentligen heter något annat.

Prime crime har tidigare kritiserats av bland andra åklagare Lisa dos Santos, som beskrivit verksamheten som ett "stötande" missbruk av offentlighetsprincipen.

"Stort intresse"

Podden lägger ut ljudfiler från en stor mängd rättegångar till betalande prenumeranter.

— Det har visat sig finnas ett stort intresse från konsumenter att få komma in i rättssalen och vara med om det som händer, säger han.

Johan Apel uppger att man har "tusentals" abonnenter. Enligt honom vill de vara på brottsoffrens sida och har inga skäl att "röja någon" på fel sätt. Han menar att man följer de pressetiska regler som finns.

— Skulle det vara så att vi gjort fel har vi gjort fel, det kan jag bara beklaga. Då ska vi stå för det och ändra det, säger han och fortsätter.

— Vi kommer aldrig tjäna på att någon ska känna sig utsatt.

"Får titta på det"

Enligt de pressetiska reglerna ska medier visa "största möjliga hänsyn" till brottsoffer, och namnpublicering ska alltid övervägas noga med hänsyn till dem och deras anhöriga.

Tycker du att ni visar sådan hänsyn?

— Det får vi titta på. Vi har uppenbarligen gjort bedömningen i det här fallet att vi kan publicera, säger Johan Apel, som dock inte är insatt i just "Elins" fall.

Han kan inte svara på varför man inte hör av sig till berörda innan man lägger ut rättegångar i appen.

— Vi har en stor mängd rutiner om vad vi gör, och vi ser över dem kontinuerligt. Vi jobbar konstant med att göra tjänsten bättre.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!