Postnord har problem med paketutdelningen.
Postnord har problem med paketutdelningen. - Foto: Janerik Henriksson/Jessica Gow/TT

Postnord varnar kunder i hela landet

Postnord, Bring och DHL går nu ut och varnar sina kunder för förseningar.


Är din vara försenad eller försvunnen?

Enligt lag räknas varan som försvunnen om: 

Du inte fått varan inom utlovad tid. Utlovad tid är den tid som framgår när du genomför köpet, till exempel i köpevillkoren eller i orderbekräftelsen. 

Det finns ingen utlovad eller överenskommen leveranstid, men det har gått minst 30 dagar sedan köpet och varan har inte levererats.

Dina rättigheter

Du har rätt att kräva att förtaget håller sin del av avtalet och levererar det du köpt. Samtidigt kan du kräva ersättning för kostnader du fått på grund av förseningen. Du kan också hålla inne med betalningen.

När du köper en vara av ett företag är huvudregeln att företaget ansvarar för paketet tills det kommer fram till dig (eller tills du hämtat ut det från postombudet).

Har du redan betalat är det först om köpet hävs du kan kräva återbetalning.

Ersättning försenade paket

Företaget ska stå för eventuella kostnader du drabbas av på grund av att varan är försenat. Exempel på kostnader kan vara:

Inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot leveransen.

Transportmellanskillnad för betald expressfrakt, om varan levereras som standardfrakt.

Du kan kräva ersättning för de faktiska kostnaderna, inte för besväret eller tiden du lägger ner. 

Då har du inte rätt till ersättning

Det finns undantag när du inte kan kräva ersättning. Det gäller till exempel om något utanför företagets kontroll gör det omöjligt för företaget att leverera.

Källa: Konsumentverket

April har bjudit på rejält snökaos i stora delar av Sverige. Under tisdagen drog det in ett rejält oväder, som både gjorde hushåll strömlösa och ställde till med ordentligt kaos på vägarna i Götaland och östra Svealand.

Under torsdagen kom SMHI med ännu en varning för snö och kraftig vind.  

Varning för nytt snökaos – här kan det komma 15 centimeter

Köer av bilar och lastbilar på E4. Foto: Mattias Landström

Postnords senaste förändring: Blir ännu långsammare

Stora problem för Postnord

Men det är inte bara trafiken och elledningarna som påverkas av snöovädret. Det ställer även till med problem för de som levererar paket

På sin hemsida har Postnord gått ut med en varning till sina kunder: 

"På grund av rådande väglag har vi stora förseningar runt om i landet." 

Postnord-vd:ns galna lön: Så mycket tjänar Annemarie Gardshol

Foto: Martina Holmberg / TT

"Stora förseningar"

Även Bring har problem: 

"Det kraftiga snöovädret orsakar förseningar i stora delar av landet. Vi gör allt vi kan för att få fram godset i tid. Vänligen följ uppdateringarna här, eller i spårningen på Mybring och bring.se."

Och likaså DHL:

"Omfattande snömängder i de södra delarna av Sverige ger svårframkomligt väglag och störningar i trafiken.

Vi har för närvarande längre ledtider för våra transporter i stora delar av Sverige, med påverkan på leveranser och upphämtningar.

Vi gör vad vi kan för att minimera påverkan för våra transporter, men förseningar är att vänta och vi hoppas på er förståelse för det."

Kundernas raseri mot Postnords nya krav: ”Helt sanslöst”

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!