Elsparkcyklar blir vanligare när snön är borta. Arkivbild.
Elsparkcyklar blir vanligare när snön är borta. Arkivbild. - Foto: Janerik Henriksson/TT

Här är elsparkcyklarna med högst olycksrisk

Ett riktigt vårtecken börjar synas på våra gator – elsparkcyklarna. Och ett nästan lika tydligt vårtecken är frågan om deras säkerhet. En ny studie från Chalmers tekniska högskola visar på tydliga skillnader i säkerhet mellan olika modeller.


De mindre elsparkcyklarna som köps för privat bruk är ofta lätta och hopfällbara, något som tilltalar konsumenter. Men ur ett säkerhetsperspektiv är de större som vi hyr i våra städer bättre, enligt studien. Bland annat har de bättre styr- och bromsförmåga, vilket kan göra dem säkrare att hantera för att undvika olyckor.

— När man ska undvika en olycka bromsar man, och kan man inte bromsa tillräckligt orsakar man en olycka, säger Marco Dozza, professor i fordonssäkerhet vid Chalmers tekniska högskola och en av studiens författare.

— Därför är det viktigt att veta att de mindre elsparkcyklarna kan ha en betydligt längre bromssträcka än de större, fortsätter han.

Erfarenhet spelar roll

Enligt Marco Dozza sker en tredjedel av alla olyckor med elsparkcyklar under den första turen. Erfarenhet spelar alltså roll. Men eftersom det är skillnad mellan olika elsparkcyklar så kan en van förare luras av just sin vana.

— Om du har en egen elsparkcykel och är van vid den och sedan hyr en så förväntar du dig att de bromsar likadant, men det gör de inte, säger han.

Så för att undvika olyckor när man susar fram på cykelvägarna finns det framför allt en sak som är viktig, enligt Marco Dozza. Oavsett om man är en van förare på en ny elsparkcykel eller nybörjare.

— Träna innan du kör, säger han.

— Hitta en lugn, folktom plats och träna på inbromsningar och undanmanövrar.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!