Tevebolagen ska övervaka tittarna

Viasat använder ny plattform som scannar av tittarnas tevevanor för att tjäna mer pengar.


I det stora slaget om annonspengarna gäller det att ha svaret på frågan om hur rätt budskap ska nå rätt målgrupp. IT-jätten Google har varit ledande på nätet genom att scanna av vad användare mejlar om och söker på för att visa de mest relevanta annonserna.

Exempelvis har Googles förre European Policy Manager Nicklas Lundblad redan pekat ut riktningen. I framtiden kommer annonsörerna vilja veta allt mer om konsumenternas användarvanor för att kunna skräddarsy rätt annonspaket. På teveområdet har det precis börjat när Viasat börjat använda en ny plattform från OpenTV.

Mjukvaran, som släpps senare i år, gör det möjligt för tevebolag att identifiera vilka program och annonser som tittarna ser på teve. Datan samlas in och används för att senare kunna rikta rätt annonser mot rätt målgrupper. På så sätt kan operatörerna öka sina reklamintäkter, vilket de också kan göra om de väljer att sälja vidare statistiken.

Plattformen används i 133 miljoner enheter och OpenTV har kunder som amerikanska Time Warner Cable och svenska MTG-ägda Viasat. Bland annat går det att mäta hur inspelningsfunktioner och on demand-tjänster nyttjas, men också hur lång tid det tar för tittare att byta kanal när reklamen sätter igång.

– Det är jätteknepig fråga, för som kund vill man inte att operatören ska känna till allt man gör, säger Jens Häger, analytiker på Mediavision, som varnar för att plattformen kan hota den personliga integriteten, till Computer Sweden.

OpenTV uppger att bolaget har teknik för att rensa loggarna eller göra dem anonoyma.

Viasats presschef, Bert Willborg, menar att utvecklingen av företagets boxar dock går i en annan riktning.

– Den nya generationens boxar har en annan mjukvara från MDS, säger han till Computer Sweden.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!