- Foto: Lee Jin-man/AP/Scanpix

Samsung visar porr och sd-propaganda

Samsungs annonskampanj ville använda internets möjligheter. Priset var att man tappade kontrollen över innehållet.


Tevetillverkaren Samsung har kört en annonskampanj på den populära tjänsten TV.nu.

När besökarna klickar på mer information om ett aktuellt teveprogram öppnas ett nytt fönster med en bild på Samsungs färska LED-teve.

I teverutan visas länkar till klipp på youtube.

– Vi vill visa att det går att söka på youtube med vår nya teve och därför söker vi på youtubeklipp som är relaterade till programmet, säger Erik Johannesson, nordisk pr-chef på Samsung till Dagens Media.

Men som Dagens Media visar ställer den kreativa annonskampanjen till problem för tevejätten. Flödet från youtube är nämligen helt automatiserat.

I Samsungs teveruta kan vad som helst dyka upp.

Porr och sverigedemokrater till exempel.

Den som söker efter mer info om programmet Kvällsöppet med Ekdal möts av uppmaningen ”Rösta på Sverigedemokraterna 2009 och 2010”, eftersom de länkade klippen har taggats med Ekdal.

Den som klickade på någon av Canal Plus program möttes av porrlänkar.

– Det är olyckligt att tolka det som att vi har något med innehållet att göra. Vi vill visa att man kan titta och söka på Youtube i vår teve, säger Erik Johannesson till Dagens Media.

– Man måste skilja på innehåll och media. Om du sitter hemma och zappar på din Samsungteve och ser en otäck skräckfilm kopplar du inte ihop det med Samsung. Jag förstår att några hoppar till när de ser en enskild sökning. Man kan ställa frågan om vi lyckas fullt ut tydliggöra att youtube är tillgängligt i teven eller om innehållet är ett störningsmoment.

Kampanjen är numera bortplockad från TV.nu.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!