SJ:s vd Jan Forsberg meddelar att restidsgarantin återinförs.
SJ:s vd Jan Forsberg meddelar att restidsgarantin återinförs. - Foto: Leif R Jansson/Scanpix

SJ biter i det sura äpplet

Ångrar sig - restidsgarantin gäller för alla som fick vänta på tåg under helgens snökaos.


SJ väljer att lyssna på den massiva kritiken. Och låter restidsgarantin gälla för dem som fick vänta på tåg i evigheter huttrande på iskalla perronger.

SJ menar fortfarande att deras juridiska tolkning stämmer, trots att ledande jurister på området sågat hänvisningen till den så kallade force majeur-klausulen om omständigheter bortom kontroll.

Men trots det väljer bolaget att betala ut restidsgarantin till samtliga resenärer som drabbats av förseningar mellan kvällen på fredag den 19 februari och fram till tisdagen den 22 februari klockan 17.

– I det här läget bryr vi oss inte om juridiken. Vi gör det här för att visa respekt och omsorg för våra resenärer som fått utstå mycket i vinterns snökaos. Vi uppmanar nu alla resenärer att gå in på www.sj.se för att få ersättning, säger SJ:s vd Jan Forsberg i ett pressmeddelande.

Men han varnar samtidigt för att hanteringen kommer ta sin tid.

– Vi hoppas att alla har förståelse för att det kan komma att ta oss lite extra tid att hantera alla ärenden. Men vi gör vårt yttersta för att ha en snabb process.

SJ
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!