Paret var tillsammans med sonen Romeo på väg hem från ett seminarium i Madrid när kundtjänsten for ut i rasistiska påhopp. Nu ger SAS familjen 120 000 kronor - utan att erkänna diskrimineringen.
1 av 3
Paret var tillsammans med sonen Romeo på väg hem från ett seminarium i Madrid när kundtjänsten for ut i rasistiska påhopp. Nu ger SAS familjen 120 000 kronor - utan att erkänna diskrimineringen. - Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX
2 av 3
- Foto: NLL
3 av 3
- Foto: NLL

SAS-personalen: "Zigenare är ju vana att flaxa omkring"

SAS betalar Allan och Tuula Schwartz 120 000 kronor i skadestånd efter att kundtjänstpersonalen kallat dem "jävla zigenare".


SKELLEFTEÅ. Allan och Tuula Schwartz hade varit i Madrid tillsammans med sonen Romeo på ett seminarium. På vägen hem kränktes de av flygbolaget - på grund av de är romer. "Ni zigenare är ju vana att flaxa omkring", sa en SAS-anställd i kundtjänsten.

Nu får familjen 120 000 kronor av flygbolaget SAS i en uppgörelse.

På grund av överbokning i Frankfurt missade familjen Schwartz sista planet hem till Skellefteå från Arlanda. De andra resenärerna fick hjälp av SAS-personalen med att boka om sina resor eller lösa boende - men inte romerna.

I stället fick de höra:

–  Ni zigenare är ju alltid ute och reser runt, vem betalar era resor egentligen?

"Jävla zigenarsläkt"

Allan Schwartz, som jobbar som konsult och integrationsansvarig på Romska Delegationen, berättar:

– När vi gick till SAS kundtjänst blev vi ignorerade medan andra resenärer fick hjälp att boka om biljetter och få hotell.

Allan Schwartz lyckades till slut fånga personalens uppmärksamhet och frågade varför de inte fick hjälp. Mannen på kundtjänsten blev då öppet hånfull.

"Flaxa omkring"

– Han sa saker som att "/jag har sett er jävla zigenarsläkt och vet vad ni går för/" och "/ni zigenare är ju alltid ute och reser runt, vem betalar era resor egentligen?/". Jag skrev ner samtalet direkt för att minnas det. Vi är tyvärr vana vid att få höra sådant trots att det är oacceptabelt, berättar Allan Schwartz för SR.

Och den rasistiska tiraden ville aldrig ta slut. Allan Schwartz berättar för Aftonbladet:

– Ni åker väl tredje klass, ni har inte samma rättigheter som andra. Ni zigenare är ju vana att flaxa omkring på folks skattepengar, håll er hemma i stället.

SAS ber om ursäkt

Allan och hans familj fick so va på flygplatsens bänkar. Dagen därpå lyckades de få sina biljetter ombokade - av mer tjänstvillig personal.

Och nu ger SAS familjen 120 000 kronor som plåster på såren, plus omkostnader. Däremot skriver flygbolagat att det inte går att belägga någon diskriminering.

– Det känns bra att SAS tar sitt ansvar och visar att diskriminering inte är acceptabel, säger ändå Allan Schwartz till SR Västerbotten.

/
/
/
sas
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!