Medierådets granskning av populära ungdomssajter får kritik för...
1 av 5
Medierådets granskning av populära ungdomssajter får kritik för...
Nätsociologen Marcin de Kaminski tycker inte att rapporten kan kallas opartisk.
2 av 5
Nätsociologen Marcin de Kaminski tycker inte att rapporten kan kallas opartisk. - Foto: Jonathan Fors
Nätforskaren Elza Dunkels menar att den inte är någon kvalitetsstämpel.
3 av 5
Nätforskaren Elza Dunkels menar att den inte är någon kvalitetsstämpel. - Foto: Umeå universitet
4 av 5
IT-säkerhetsexperten André Rickardsson menar att det låter som att "ge Volvo i uppdrag att granska bilsäkerheten".
5 av 5
IT-säkerhetsexperten André Rickardsson menar att det låter som att "ge Volvo i uppdrag att granska bilsäkerheten".

Granskar ungdomssajter - som de själva modererar

Medierådets rapport om ungdomssajter som är otrygga för barn och unga fick stort genomslag i media. Men företaget som granskat sajterna är samma företag som sköter säkerheten på samtliga sajter som fick höga omdömen.


De granskade sajterna

Medierådet har placerat de undersökta sajterna i tre olika kategorier: Ej godkända, Tveksamma och Godkända.

Ej godkända
Jesper
Snyggast
Snuttis
Fjortis
Existenz

Tveksamma
Hamsterpaj
Facebook
Star Doll
Youtube
Habbo Hotell
Stallet
Apberget

Godkända
KP-webben
Lunarstorm
Blip
Bilddagboken
Kamrat

INTERNET. När Medierådet - en del av kulturdepartementet - i måndags släppte sin rapport Hur säkra är sociala nätverkssajter för barn och unga? fick den ett massivt genomslag i media.

Populära vattenhål för ungdomar som Facebook, Youtube, Fjortis, Snyggast och Hamsterpaj fick betygen Tveksamma eller Icke godkända.

Granskar säkerhet - och levererar säkerhet

Medan bland andra KP-webben, Lunarstorm, Blip och Bilddagboken fick betyget Godkända och mycket goda omdömen i rapporten.

Men nu visar det sig att samma företag som genomfört granskningen på uppdrag av Medierådet också sköter användarsäkerheten åt sajterna KP-webben, Lunarstorm, Blip och Bilddagboken.

"Man förväntar sig opartiskhet"

Företaget heter Interaktiv Säkerhet AB och är helt dominerande på marknaden. Interaktiv Säkerhet sköter också moderering och anmälningsfunktioner hos de stora mediehusen i Sverige. Bland deras kunder märks Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, TV4 och Göteborgs-Posten.

– Man förväntar sig opartiskhet. Men Interaktiv Säkerhet är inte opartiska, säger Marcin de Kaminski, sociolog med nätfokus, till Nyheter24.

En IT-säkerhetskonsult med mångårig erfarenhet av branschen vågar - med anledning av att IT-Sverige är så litet - inte träda fram med sitt namn. Men när han surfade in på nyhetssajterna för att kolla läget i världen häromdagen insåg han direkt att något inte stod rätt till.

– När jag såg rapporten kände jag direkt att det är nåt skumt, framför allt som Aftonbladet blåste upp den. Det handlar alltså om en myndighet som tar in ett externt företag, sätter på sitt eget namn och publicerar det här. De gör i princip reklam för företagets produkter. Man klagar på de här sajterna offentligt och den enda kända lösningen på problemet är att köpa det här företagets produkter.

"Börjar likna censur"

Han menar att det finns en befogad oro för många skrymslen på nätet, men att utvecklingen som Medierådets rapport vill iscensätta är ännu farligare.

– Jag har ju själv barn så jag förstår att man oroar sig. Men det börjar lite väl likna censur. Med barn accepterar vi en viss censur, men vad får vi då? En filtrerad värld.

Också nätsociologen Marcin de Kaminski tycker att tanken bakom rapporten är god - men syftet förfelat.

– Rapporten som sådan tycker jag är välbehövlig. Det behövs någon form av guidning för föräldrar. Jag har levt på nätet länge och sett många saker som jag inte skulle vilja att mina barn såg. Men urvalet i rapporten är mycket snävt och man lyckas inte peka på att det finns bra saker med de sajter man granskat.

– Jag tror att Interaktiv Säkerhet AB borde genomlysas mer. De står för moderering av många tidningssajter till exempel. Sen är det ju ett allmänt problem att det bara finns en aktör. Det bidrar till att rapporten är platt, säger Marcin de Kaminski till Nyheter24.

På Medierådet däremot ser man inga problem med att låta en marknadsdominerande aktör stå för granskningen av sitt eget verksamhetsområde.

– Som vi har sett det är det inte ett problem i sig att de är verksamma i branschen. Det är snarare en förutsättning för att göra granskningen. Det är inte världens största bransch och det är svårt att hitta aktörer med kompetens, säger Karin Larsson, informatör på Medierådet.

KP-webben, Lunarstorm, Blip och Bilddagboken  är några av deras kunder.Samma sajter får högt betyg. Påverkar det rapportens trovärdighet?

– Det har jag svårt att bedöma, det får nog andra stå för. Interaktiv Säkerhet har inte granskat sina egna kunder, det har ett annat företag gjort. Sen kan man dra olika slutsatser, säger Karin Larsson på Medierådet till Nyheter24..

"Som att låta Volvo granska bilsäkerhet"

Många experter som Nyheter24 talat med är av en annan uppfattning. Och blir uppriktigt förvånade när vi berättar att Interaktiv Säkerhet både genomfört granskningen och är ensamma om att leverera lösningar på de problem som rapporten formulerar.

– Det är som att Volvo skulle undersöka säkerheten på bilar, säger IT-säkerhetsexperten André Rickardsson, som tidigare jobbat med IT-brottsutredningar på Säpo.

Elza Dunkels, IT-forskare på Umeå universitet, är inne på samma spår.

– Det är som att ge McDonalds uppdraget att kontrollera vilken mat som är nyttig.

Unga håller nätet för sig själva

Elza Dunkels har forskat mycket kring hur barn och unga själva hanterar sin trygghet på nätet.

– Många håller det de tycker är obehagligt ifrån vuxna. För barn och ungdomar är internet en värld man överhuvud taget vill hålla ifrån de vuxna. Det är väldigt individuellt hur man reagerar på stötande innehåll på nätet. Det beror på ålder och erfarenhet. Det är individuellt hur vuxna reagerar också.

Och enligt henne, pekar forskningen möjligen till och med på att frågorna i Medierådets rapport är felställda.

– Datainspektionen gjorde en stor studie där de förvånat konstaterade att ungdomar inte använder anmälningsfunktioner i någon större utsträckning. Men det betyder inte att de inte skyddar sig. De gör andra saker - de undviker vissa webbplatser, de blockerar obehagliga personer. Vi som är vuxna har inte frågat ungdomarna vad de vill ha utan har byggt efter vad vi tycker passar, säger Elza Dunkels till Nyheter24.

"Ingen kvalitetsstämpel"

Om den nya rapporten säger Dunkels, som själv sitter i Medierådets expertpanel, att den inte ska tas till intäkt för några dramatiska ingrepp i barns och ungas surfande.

– Det finns en risk att folk tar det här som en kvalitetsstämpel vilket det definitivt inte är. Om man utifrån den här rapporten säger till sitt barn att de här webbplatserna är okej och de här är det inte är man fel ute.

Kolla in rapporten här.

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!