1 av 2
- Foto: Mats Andersson / SCANPIX
2 av 2
- Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Aftonbladet börjar sälja vin - bjuder läsarna på bag in box

Populära kvällstidningsprofiler bjuder på ett glas vid Globen i dag.


När papperstidningen bär sig allt sämre söker Aftonbladet ständigt efter nya intäktskällor.

Tidigare har det framför allt handlat om att tvinga fram upplageökningar genom att sälja tidningen med till exempel Beckfilmer på DVD.

Förra veckan tog de nästa steg och började sälja offentliga handlingar - polisförhör - på webben.

Nu lanserar Aftonbladet ännu en satsning i kampen för papperstidningens överlevnad: Vinförsäljning på internet.

Aftonbladet.se blir därmed inte bara Sveriges största nyhetssajt utan också en av det tyngsta aktörerna på alkoholmarknaden.

Frågan är bara om vinförsäljning via nätet är laglig i alkoholmonopolets Sverige.

– Allt som inte är förbjudet är tillåtet brukar jag säga. Jag kan inte se att detta skulle strida mot lagen, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

För att fira lanseringen av World Wide Web Wine står Aftonbladetprofilerna Oisín Cantwell, Sofi Fahrman och Richard Aschberg i smältdegeln Globen City och bjuder läsarna på vin ur webbshoppens bag in box-sortiment hela torsdagen.

Och det är inte säkert att det tar slut där. Framöver kan också öl- och spritförsäljning bli aktuell.

– Vi prövar oss fram just nu, och det är jäkligt intresssant, säger Jan Helin.

/
/
/
Vin
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!