- Foto: Jon Gustafsson/AP/SCANPIX

Strandsatta resenärer får själva stå för notan

Enligt EU-reglerna ska flygbolagen stå för hotell- och matkostnader för de resenärer som nu sitter strandade på flygplatser runt om i världen. Men SAS och andra bolag börjar nu begränsa tiden för hur länge man tänker betala.


Enligt EU-direktivet EC261 är flygbolagen skyldiga att boka om eller ersätta flygbiljetten när ett flyg ställs in. Men dessutom måste de ersätta resenärer som inte kan komma hem för "rimliga" kostnader för mat och boende.

Det finns ingen tidsgräns angiven i regeln, men nu börjar det ena flygbolaget efter det andra på eget bevåg införa just tidsgränser.

Bland andra svenska flygbolaget SAS, uppger Svenska Dagbladet. Enligt bolagets egna beräkningar förlorar SAS mellan 50 och 90 miljoner kronor per dygn på grund av flygstoppet.

Och i går kväll beslutade man att begränsa ersättningstiden för hotell- och matomkostnader till 48 timmar.

– Nu har vi satt en tidsgräns. Frågan har ju varit hur länge man ska kunna få det här stödet från flygbolagen. Det finns ingen tidsgräns angiven så det blir upp till bolagen. Här har bolagen agerat olika, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS, till SvD.

Ryanair däremot - annars känt för att hålla hårt i pengarna - sätter inte någon gräns för hur lång tid strandade passagerare kan få ersättning.

– Vi följer reglerna och i EC261 sätts ingen tidsgräns för den typen av ersättning, säger Ryanairs kommunikationschef Daniel De Carvalho till SvD.

/
/
/
/
/
/
Mat
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!