SVT fälls för smygreklam i barnprogram

Det blir böter för inslaget som Fritidsresor aldrig har hört talas om.


SVT:s finska barnprogram Karamelli åkte till hotellet Bahia Feliz Blue Village på Gran Canaria för ett resereportage. Allt gott trodde de.

Men granskningsnämnden tycker att programmet fokuserar sin huvudsakliga tid på hotellanläggningen - och inte på sevärdheterna runt omkring. Dessutom är de "upplysningar och omdömen som programledaren lämnar i princip uteslutande positiva", skriver länsrätten i sin dom och väljer att bötfälla SVT med 50 000 kronor.

– Förlåt? Oj, det här har jag inte hört talas om, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson när Nyheter24 ringer upp.

Ni har alltså inte samarbetat med varandra?

– Nej, självklart inte. Jag kan inte tala för om någon SVT-medarbetare har haft ett samarbete med en privatperson på våra faciliteter. Men vi har aldrig samarbeten.

Betalar resprogram för sig själva när de besöker era hotell?

– Ja, för guds skull. Och de är ofta noga med att klippa bort allt som har med oss att göra. De är helt galet försiktiga.

Inslaget sändes i ett barnprogram, det lär vara många barn som tjatar på mamma och pappa att åka till Gran Canaria med er. Tror du att inslaget gynnade er?

– Det kan man ju hoppas på, haha. Vi är ju ett kommersiellt företag. Desvärre har vi inte fått någon kundreaktion på inslaget.

Det är förbjudet för teveprogram att göra en markant fokusering på en produkt eller varumärke om det för tittaren inte framstår som motiverat. Syftet med böter är att göra eventuella ekonomiska intressen olönsamma.

Teveinslaget sändes i SVT den 21 juli 2007.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!