- Foto: Lars Pehrson / SCANPIX

Skolor skyller dåliga resultat på elever

"Lärarna har en orealistisk bild av elevernas kunskaper."


Skolorna är för dåliga på att utvärdera sitt eget arbete. I stället för att reflektera över undervisningsmetoderna skylls allt för ofta dåliga resultat på eleverna. Det skriver Skolinspektionen i en ny rapport.

"Lärarna och rektorerna har en orealistiskt positiv bild av elevernas kunskaper" skriver Skolinspektionen i sin rapport, enligt Sveriges Radio.

40 grundskolor har granskats och de allra flesta har för dåliga utvärderingar av det egna arbetet.

Dessutom anser 83 procent av de granskade skolornas lärare att svaga resultat beror på elevens sociala bakgrund snarare än skolans metoder.

– Inte bara säga att Kalle är lat eller att Lisa har svårigheter med sin inlärning eller Pelle har föräldrar som inte riktigt förstår vikten av utbildning utan att man faktiskt också måste ställa sig frågan arbetar vi på rätt sätt, säger Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör på Skolinspektionen, till Sveriges Radio.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!