Sverige drunknar i reklam

Svenskarna skulle kunna rädda två miljoner träd årligen. Malmöbon Gunilla Blom fick 67,2 kilo reklam på ett år.


Svenskarna får i genomsnitt 45 kilo reklam per hushåll och år, vilket motsvarar 3,5 miljoner träd. Men Malmöbon Gunilla Blom toppade med hela 67,2 kilo direktreklam på ett år.

Hon bestämde sig för att ta reda på hur mycket reklam man får i brevlådan på ett år.

– För mig var det en ploj att göra det. Andra tyckte inte jag var klok, säger Gunilla Blom, som bedrivit privatundersökningen, till Metro.

Om hälften av alla svenskar tackade nej till reklam skulle Sverige kunna rädda omkring två miljoner träd per år, menar Jonas Rudberg skogshandläggare på Naturskyddsföreningen. I dagsläget säger bara en fjärdedel nej till direktreklamen.

– Många tar slentrianmässigt emot reklam och läser den inte, säger han.

Det blir allt vanligare med digital direktreklam via e-post som styrs istället av kundens egna preferenser.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!