Kvinnan anmäler företaget eftersom hon tvingades byta namn till något mindre krångligt.
Kvinnan anmäler företaget eftersom hon tvingades byta namn till något mindre krångligt. - Foto: Janerik Henriksson/SCANPIX

Invandrare tvingades byta namn

När kvinnan fick jobb som telefonförsäljare tvingades hon byta namn till något mindre krångligt. Nu anmäler kvinnan företaget till Diskrimineringsombudsmannen (DO).


MALMÖ. Kvinnan har arbetat på företaget Fyrklövern i sex år. Men när hon anställdes uppmanades hon att använda namnet "Mette Hoff" i stället för sitt riktiga.

Företaget som vänder sig till Danmark tyckte det nya namnet passade bättre.  Kvinnans riktiga namn ansågs för krångligt, tyckte arbetsgivaren, enligt anmälan.

Kvinnan uppger nu att hon förlorat en del av sin identitet och anser sig kränkt och förolämpad.

Men företaget anser att kvinnans version inte stämmer.

— Vi ville göra det lättare för henne att göra sitt jobb. Men det var aldrig något krav från vår sida, säger Göran Westman, marknadschef på Fyrklövern, till Sydsvenskan och fortsätter:

— Hon har förstått det här fel, det är i så fall en rekommendation från vår sida, säger Göran Westman.

Kvinnan anmäler även företaget för lönediskriminering. Andra försäljare har fått lön i danska kronor, medan kvinnan fått samma lön fast i svenska kronor.

— Vi flyttade vårt kontor från Danmark för cirka nio år sen och de som hade lön i danska kronor fick fortsätta med det. Men alla nyanställda har fått lön i svenska kronor, uppger Göran Westman för Sydsvenskan.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!