- Foto: Yvonne Åsell / SCANPIX

"Flirtlicens" på nätet ska stoppa sexköpen

Så ska ungdomarna ändra inställning till sexköp.


JÄRFÄLLA. En ny webbkampanj som lanseras av Tjejjouren i Järfälla ska få ungdomar att ändra inställning till sexköp.

Kampanjen är nationell och förhoppningen är att de unga ska ändra uppfattning om sex och sexköp genom att de får en flirtlicens.

– Jag tror att mycket av de attityder som finns handlar om okunskap. Genom att vi lyfter den här frågan så ger vi ungdomar lättillgänglig information och då tror jag absolut att vi kommer göra det, säger Jenny Höglund-Lindblad på Tjejjouren till Sveriges Radio.

Enligt en rapport som ungdomsstyrelsen släppte förra året anser 43 procent av Sveriges ungdomar att det är okej att andra har sex mot betalning om båda är med på det. En inställning som Tjejjourens kampanj är tänkt att råda bot på.

Men Zandra Lundgren på Tjejjouren tror inte att det räcker med bara en flirtlicens.

– Det är en långtgående process. Det handlar jättemycket om att prata om den här frågan med ungdomar och våga ta diskussionen i skolan och i andra forum. Ungdomar tänker och tycker väldigt mycket om det här, säger hon till Sveriges Radio.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!