Budgeten sprack direkt för det nya spårvagnsbygget.
1 av 2
Budgeten sprack direkt för det nya spårvagnsbygget. - Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
SL skyller den höga kostnaden på tekniska svårigheter och förlängningen av spårvägen.
2 av 2
SL skyller den höga kostnaden på tekniska svårigheter och förlängningen av spårvägen. - Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Spårvägsnotan skenade - 67 procent dyrare

Budgeten för Spårväg city spräcktes direkt. Totalsumman blev 380 miljoner kronor i stället för de beräknade 228.


STOCKHOLM. Den första etappen mellan Hamngatan och Waldermarsudde kostnadsberäknades till 228 miljoner kronor. Men slutnotan hamnade långt högre.

Kostnaden blev hela 67 procent dyrare än planerat och anledningen sägs vara de tekniska svårigheter som uppstått.

– Jag kan rättfärdiga det med att vi inte bara förlängt spårvägen. Vi har även genomfört en stor upprustning och tillbyggnad av depån och byggt om stora delar av innerstadsgatorna. Det gjorde att den första kalkylen inte höll, säger Gabriella Burel, SL:s projektledare för Spårväg city, till Svenska Dagbladet.

Den förlängda sträckan går mellan Nybroplan och Sergels Torg. Där kostade varje meter 700 000 kronor.

Ytterligare 30-40 miljoner läggs på att förbättra hållplatserna. Det ska bland annat bli lättare att ta sig fram som funktionshindrad.

Nästa etapp av spårvägen blir mellan Djurgårdsbron och Ropsten. Den sträckan är budgeterad till som mest 6,5 miljard kronor.

SL
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!