Nätreklam riktas till småbarn

Förbudet mot reklam riktad till barn kringgås lätt på nätet.


Reklam som är riktad direkt till barn ökar snabbt i Sverige.

Trots att det finns klara regler mot reklam och marknadsföring riktad till barn under 16 år hittar många kryphål på internet. Många företag skapar kampanjsajter på nätet och kringgår lätt reglerna för teve och direktreklam.

– Vissa sajter riktar sig till barn så unga som ett år, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm till DN.

Enligt Ungerth görs mer och mer marknadsföring för livsmedel till barn på nätet.

Sverige har en restriktiv attityd gällande marknadsföring riktad till barn. Det är till exempel förbjudet med tevereklam och direktadresserade utskick till barn under 16 år. Men reglerna kringgås regelbundet.

– Så gott som alla företag som marknadsför sig till barn har en sajt på nätet i dag, säger Louise Ungerth till DN.

Som exempel kan nämnas Arlas sajt för barnyoghurten Yoggi Yangster där barn kan rita teckningar med virtuella kritor och mejla dem till varandra.

Livsmedelsföretaget Nestlé har en sajt där man kan besöka en bondgård och lyssna på hur olika djur låter, vilken riktar sig till barn så unga som ett år.

Louise Ungerth menar att det är anmärkningsvärt att man använder barn som ambassadörer till andra barn och att målgruppen är så pass ung.

– McDonald’s började med detta redan på 70-talet. Uppenbarligen lönar det sig att bygga varumärkeslojalitet i tidiga åldrar, säger Louise Ungerth till DN.

Konsumentföreningen Stockholm vill få saken prövad rättsligt och förbereder därför en anmälan som antingen ska skickas till KO eller näringslivets eget kontrollorgan, den nyinstiftade reklamombudsmannen, skriver Dagens Nyheter.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!