Upphovsmännnen till det falska twitterkontot ville uppmärksamma SL:s frånvaro i de sociala medierna.
Upphovsmännnen till det falska twitterkontot ville uppmärksamma SL:s frånvaro i de sociala medierna.

SL-twittern var planerad bloggarbluff

SL fick sig en ordentlig pik när ett gäng mediestudenter bestämde sig för att visa att företaget både behövs och saknas i de sociala medierna.


Läs mer om twitterbluffen:

Här.

INTERNET. Twitteridén föddes under en föreläsning om sociala medier på högskolan Medieinstitutet i Stockholm. Deltagarna diskuterade vilka stora företag som borde finnas på Twitter och SL kom genast upp som ett givet frågetecken, skriver Nyheter24:s bloggare Jack Werner, som höll i föreläsningen.

Signaturen "SLkundservice" var ledig på mikrobloggen och ett konto upprättades genast.

Redan fyra timmar senare följde 407 personer twitterkontot och frågorna "rasade in" från resenärer, enligt Jack Werner.

Meningen med initiativet var att väcka en debatt och få SL att förstå att deras internetnärvaro saknas. Vilket upphovsmännen till kontot hoppas att de gjort eftersom twitterintresset uppenbarligen varit omfattande.

I filmen The Yes Men: Fix The World går konceptet också ut på att få storföretagen att inse sina brister genom att utge sig för att vara dem:

/
/
/
SL
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!