Sibas sexköpsskämt upprör - "humorn har inte gått fram"

I Sibas reklamfilm ringer vd:n Fabian Bengtsson till Asien och ber en underleverantör att gå ner på honom. Trots klagomål så kommer Siba att fortsätta med reklamen.


Synpunkter till RO

Reklamombudsmannen, RO har fått in synpunkter på Sibas reklam. Men så länge det inte kommer in någon formell anmälan så finns det inget Reklamombudsmannen kan göra.

– Då en anmälan kommer in så låter vi annonsören yttra sig och därefter kan RO fatta beslut om att låta Reklamombudsmannens opinionsnämnd pröva ärendet. Den enda så kallade sanktionen som vi sätter in är att vi publicerar beslutet, säger Reklamombudsman Elisabeth Trotzig till Nyheter24.

Hon menar att de flesta annonsörer brukar ändra sina reklamer efter ett beslut från Reklamombudsmannen. Antingen så ändrar de det som anses stötande, eller så väljer de att helt och hållet ta bort reklamen.

I reklamfilmen ringer Sibas vd, Fabian Bengtsson till vad som föreställer en asiatisk underleverantör och säger "you have to go down on me" (du måste gå ner på mig) samtidigt som han pekar mot sitt skrev under prisförhandlingen.

På Siba tycker man att skämtet är kul men menar att det man skojar med är den dåliga engelskan.

– Den anspelar på ren svengelska, med en humoristisk ton. Fabian pratar ju bättre engelska i verkligheten, säger Nora Ay, informationsansvarig på Siba, till Nyheter24.

Många tittare har dock reagerat och menar att reklamen gör sig lustig genom att anspela på västerlänningars många sexköp i Asien. Men det tycker inte Siba är rätt uppfattat av tittarna.

– Det är i så fall olyckligt. Den humoristiska tonen har i så fall inte nått fram.

"Förstår inte varför filmen skulle vara stötande"

Arbetsförhållandena i Asien, dit vd:n ringer och vill pressa priserna, har många gånger kritiserats för att vara långt i från acceptabla och maktförhållandet är tydligt mellan vd:n och återförsäljaren som ska "gå ner" på Bengtsson.

– Alla företag måste ju pressa priserna. Jag förstår inte varför just den här reklamfilmen skulle vara stötande, säger Ay till Nyheter24.

Hon menar att Siba är noggranna med att kontrollera att arbetet sker under goda etiska förhållanden.

– Vi har i våra leverantörsavtal en paragraf som behandlar detta ämnet. Sedan så kan ju vi aldrig veta vad som sker bakom lyckta dörrar när vi inte är där.

Kommer inte att ta bort filmen

När Nyheter24 ringer till Reklamombudsmannen har man samma dag fått in mail om reklamen från personer som nu är på väg att anmäla filmen. På Siba kommer man dock att fortsätta köra filmen som vanligt.

– En bra reklamfilm skall skapa reaktion. Vi har fått in en eller två kommentarer på våra bloggar om filmen. Men med tanke på hur många som har sett den så är det väldigt få som har missuppfattat den.

Nora Ay anser också att det faktum att många skrattar åt den är anledning nog att låta filmen vara kvar.

– Efter en undersökning vi har gjort har det varit övervägande positiva reaktioner på filmen. Vi anser att filmen är bra och vill därför fortsätta att låta den gå, säger hon till Nyheter24.

 

Se den kritiserade reklamfilmen här

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!