Schlingmann sågar EU-kampanj

Propagandamakarna i Bryssel riskerar EU-samarbetet, menar moderaternas partisekreterare.


Snart kommer den flådiga informationskampanjen i EU-länderna att dra igång inför valet i juni. Mångmiljonsatsningen i Sverige kommer att uttrycka sig i teve, radio, på internet och på stortavlor. Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann går till angrepp mot kampanjen och tror att den på sikt riskerar EU-samarbetet.

På sin blogg menar den forne reklammannen att kampanjen göder EU-skepsis:

"Det är när EU gör sådana här generiska kampanjer i alla länder som man själv bidrar till att legitimera kritiken mot samarbetet.

Det går inte att informera fram ett engagemang genom att skriva människor på näsan om att det är viktigt i generiska kampanjer som saknar politisk konflikt och laddning."

– För det första tror jag som sagt inte att kampanjen leder till önskat resultat, utan i stället riskerar den att bli kontraproduktiv. För det andra tycker jag att det är tondövt och olämpligt att i en tid av mycket allvarlig ekonomisk kris använda skattebetalarnas pengar till en kampanj som denna, säger Schlingmann till Resumé.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!