Det krävdes två samtal för att få en ambulans till den medvetslöse. Detta eftersom sjuksköterskan la på.
1 av 2
Det krävdes två samtal för att få en ambulans till den medvetslöse. Detta eftersom sjuksköterskan la på. - Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
"Det är inte förenligt med SOS riktlinjer att avsluta ett samtal innan hjälpbehovet har utretts"
2 av 2
"Det är inte förenligt med SOS riktlinjer att avsluta ett samtal innan hjälpbehovet har utretts" - Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Svor i telefonen - då la SOS Alarm på luren

Kvinnan ombads ringa upp när hon "blivit trevlig". Ett samtal senare skickades till slut ambulans.


ESKILSTUNA. När en person ringde in till SOS Alarm för att en vän blivit medvetslös avslutades samtalet av sjuksköterskan på andra sidan. Anledningen var att inringaren svurit. Sköterskan sa att personen fick "ringa upp igen när hon blivit trevlig". Först efter ett andra samtal skickades ambulans.

Nu får sköterskan kritik av Socialstyrelsen för att ha betett sig olämpligt. I underlaget för beslut konstaterar en utredare på patientsäkerhetsenheten på SOS Alarm att det "inte förenligt med SOS riktlinjer att avsluta ett samtal innan hjälpbehovet har utretts".

Socialstyrelsen betonar att SOS Alarm har kontakt med personer i kris och bemötandet för inte påverkas av hur personerna som behöver hjälp beter sig.

Efter händelsen i september har operatören som lade på luren lämnat sitt arbete.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!