- Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Ny metod: Tråka ut rökaren

Det ultimata sättet att få svensken att sluta röka här är: Uttråkan. En trist utformning av cigarettpaketen ska bidra till ett rökfritt Europa 2050, hoppas EU-kommissionens folkhälsoexperter.


Paketen ska ha samma form, ingen märkeslogotyp och ingen mer reklam. Detta för att göra innehållet mer ointressant för den nikotinsugne. Om fem år försvinner alla märkeslogotyper och ersätts av namn med samma typsnitt. Heltrist. Men det tycker inte EU-kommissionens folkhälsoexperter som har lagt fram ett 125-sidigt förslag, det skriver Dagens Nyheter.

Det enda som får stå på paketen förutom märket är varningen om rökning

Cigaretterna blir också tråkigare - 20 stycken vita, lika stora i varje paket. Mentolsmak på cigaretter ska också helt bort, för den ultimata uttråkande effekten.

Förslaget ska nu granskas i hela EU-kommissionen för ett nytt tobaksdirektiv. Målet är att det ska träda i kraft vid årsskiftet 2014, enligt Dagens Nyheter.

/
/
EU
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!