Marika Hård af Segerstad vill slå ett slag för "pausat kaffe" i Sverige.
Marika Hård af Segerstad vill slå ett slag för "pausat kaffe" i Sverige. - Foto: Privat / Faksimil Facebook

Marika, 44, vill sprida "suspended coffees" i Sverige

Köp en kaffe till den som inte har råd. Fenomenet med "suspended coffees" börjar sprida sig i Sverige.
– Det fanns en tid då jag själv inte kunde köpa en kaffe och en varmkorv, nu kan jag göra det åt någon annan, säger kvinnan som startade trenden här.


VISBY. Det började med ett välspritt inlägg på Starbucks Facebooksida. Nu har trenden med "suspended coffee" kommit till Sverige. Mycket tack vare Marika Hård af Segerstad, 44. Hon såg Facebookinlägget - och startade i slutet av förra veckan gruppen Suspended Coffee Gotland.

Responsen har hittills varit bra. Två företag har hakat på och budskapet har spridit sig till flera andra platser i Sverige. Det verkar som att fler och fler vill köpa en extra kaffe och låta den koppen sparas till någon som kan få den gratis. 

– Skåne bad mig om hjälp, även Eskilstuna och Skaraborg har hört av sig. Stockholm har dock startat helt på egen hand, säger Hård af Segerstad om de olika Facebookgrupperna.

"Har själv varit hemlös med noll kronor på fickan"

Historien bakom varför hon valde att lägga ned tid och kraft på att sprida ordet är i allra högsta grad även personlig.

– Jag har själv varit hemlös och haft noll kronor på fickan. Hade jag kunnat få en gratis kaffe då hade jag varit överlycklig. Det fanns en tid då jag inte kunde köpa en kaffe och en varmkorv. Nu kan jag köpa det åt någon annan, säger hon.

Det finns dock de som reagerat mot fenomenet och hävdar att det finns betydligt bättre saker att lägga pengarna på. En av dem är Nöjesguidens bloggare Björn Werner.

"Det kanske låter jättebra och härligt men det är det alltså inte. Det är Corporate Social Responsibility när det är som allra, allra sämst. För i helvete. Har du lite pengar är det inte just den där härliga koppen hipsterkaffe på andra lång som kommer att få ditt liv på rätt sida", skriver han i ett inlägg.

Hård af Segerstad kan förstå åsikten, men håller inte med.

– Det behövs både långsiktiga och kortsiktiga lösningar. Det finns säkert andra som jobbar med mer långsiktigt, säger hon.

"Kan leda till större förändringar"

I Göteborg har kaféet Espressobaren på egen hand börjat införa "bjudkaffe", som de kallar det. Ägarna menar att kaffet är sekundärt efter själva mötet med människor och lokalen man får sitta och ta det lugnt i.

– Kaffet är verktyget och därfrån startar samtalet som sedan förhoppningsvis kan leda till förändringar i ett större perspektiv, säger Magnus Helldahl, verksamhetsansvarig, till SVT:s Västnytt.

Den närmaste framtiden för Hård af Segerstad och de andra på Gotland som engagerat sig består i att sprida logotypen. Tanken är att varje kafé eller butik som är med ska ha ett klistermärke på dörren.

– Vi måste först få igång caféerna och få folk att köpa - sedan kan vi börja sprida ordet hos de som behöver hjälpen, säger hon.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!