Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Senast

Protestaktioner mot Lisebergs barnkampanj – efter bild på Twitter

Frilansfilmaren Viktor Ragnemar publicerade en bild för att visa vad han tycker om Lisebergs nya reklamkampanj om barn som "tvingas åka till Mallorca" på semester. Någon eller några hakade på – och nu sprids ett alternativt budskap i Göteborg.

1 av 13

Till höger: Viktor Ragnemars alternativa affisch. Nu sprids liknande affischer i Göteborg.

2 av 13

Någon har täckt över Lisebergs ursprungsannons med en ny, alternativ version.

3 av 13

Reaktionerna mot Liseberg är många på Twitter.

4 av 13

Viktor Ragnemars ursprungsversion som inspirerade andra.

5 av 13

Ännu en alternativ version av Lisebergs affisch som sprids i Göteborg.

6 av 13

Liseberg har manat till diskussion på Facebook.

7 av 13

"Årets mest ignoranta reklam"

8 av 13

"Insikten blir att aldrig mer ta med dottern till Liseberg"

9 av 13

"Får kalla kårar"

10 av 13

"Otroligt tröttsamt med folk som gnäller".

11 av 13

"Ett gäng psykopater som jobbar med er marknadsföring".

12 av 13

"LÄGG AV"

13 av 13

"Fy fan. Äckligt".

GÖTEBORG. "Vissa barn tvingas åka till Mallorca i sommar" och "vissa barn tvingas åka till Italien i sommar".

Så lyder budskapet i en ny reklamkampanj – som även innefattar en "Glada barn-garanti" – lanserad av nöjesparken Liseberg i Göteborg. I annonserna syns även gråtande barn.

Men reklamaffischerna, som under veckan har tapetserat delar av Göteborg, har skapat upprörda känslor på nätet.

På Lisebergs Facebooksida skriver flera personer att många barn inte ens har råd att åka på semester över huvud taget – och att kampanjen därför är opassande.

"Vem fan bryr sig om er skitgaranti?"

Men de upprörda reaktionerna gör sig nu även hörda längs gatorna i Göteborg.

Någon har tillverkat egna, alternativa reklamaffischer med texten "242 000 barn i Sverige har inte råd med Liseberg – så vem fan bryr sig om er skitgaranti?" och täckt över Lisebergs annonser i vissa stadsdelar.

Det hela började med att Viktor Ragnemar, en 25-årig frilansfilmare från Göteborg, publicerade en alternativ affisch på Twitter. Sedan hakade någon helt enkelt på. 

Viktor upptäckte Lisebergs affisch i måndags och menar att "den inte gick att undvika".

Han ställer sig frågande till Lisebergs budskap.

– Jag har svårt att förstå hur man kan garantera glada barn när 242 000 barn inte har råd att ens åka till Liseberg. Knappt ens råda att köpa mat, än mindre råd med en familjesemester, säger Viktor till Nyheter24.

"Fruktansvärt osmaklig"

Småbarnsmannan Magdalena Eklund, från Falkenberg, är engagerad i barnfattigdom och menar att reklamkampanjen är "som ett slag i ansiktet" på fattiga föräldrar. 

– Min första reaktion var att jag tyckte den var fruktansvärt osmaklig. Jag är ganska engagerad i barnfattigdom, avgiftsfri skola och meningsfulla fritids– och lovaktiviteter för ALLA barn. Denna reklam bidrog inte till något av det utan kändes snarare som att man förutsätter att alla har möjligheten att välja mellan en utlandssemester och en Lisebergsresa, när det finns de familjer som faktiskt inte har möjlighet till något av det, säger hon till Nyheter24.

Magdalena har diskuterat Lisebergs reklamkampanj med sin nioåriga dotter. Och även hon sågar reklambudskapet. 

– Först så tyckte hon att reklamen var dum av den anledningen att inga barn är väl ledsna över att få åka till Liseberg. Sedan kom hon på att det nog faktiskt finns barn som gråter för att de inte får åka till Liseberg, men då gråter de nog inte över att det är tråkigt där, utan just för att de inte får åka dit och inte för att föräldrarna väljer att åka utomlands i stället.

Vill locka fram ett leende – kanske

På Lisebergs informationsavdelning har man märkt av de upprörda känslorna.

– Ja, du kan ju titta på vår Facebooksida. Det är en del som känner att den är osmaklig eller provocerande, medan andra tycker att den är bra. Så den har delat marknaden lite, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg, till Nyheter24.

Kan du förstå att folk är upprörda?

– Ja, absolut.

Vad är syftet med kampanjen?

– Den ska kommunicera vår glada barn–garanti. En lek med de gråtande barnen–tavlorna. Tanken var att bilden, i kombination med texten, skulle locka fram ett leende, kanske.

På Twitter har reaktionerna varit många – men förgäves. Liseberg har nämligen inte uppdaterat sitt Twitterkonto på 200 dagar.

Trendar

KOMMENTARER

Innan du kommenterar: läs våra regler