Nya namn på flaskorna - men inte Muhammed.
1 av 3
Nya namn på flaskorna - men inte Muhammed. - Foto: Coca Cola / Montage
Snart byts loggan ut.
2 av 3
Snart byts loggan ut. - Foto: Paul Sakuma/AP/Scanpix
Men det gäller bara 50-centilitersflaskorna.
3 av 3
Men det gäller bara 50-centilitersflaskorna. - Foto: SCANPIX SWEDEN

Coca-cola nobbar namnet "Muhammed" - anses stötande

Under sommaren ska Coca-cola byta ut sin karaktäristiska etikett mot de vanligaste namnen i Sverige. Men "Muhammed" nobbas - för att det är stötande för amerikaner.


Största kampanjen i Europa

När loggan ersätts av namn är det den största annonskampanjen Coca-cola genomfört i Europa.

– Kampanjidéen testades första gången i Australien och det blev en enorm framgång, säger Wetterwik till Resumé.

SVERIGE. "Dela en Coke med Johan". Så kan det stå i stället för klassiska "Coca-cola" på läskflaskorna under sommaren. Etiketten ska bytas ut mot ett urval av de 150 vanligaste namnen i Sverige i åldrarna 15-29 år.

Men ett av de vanligaste, Muhammed (inklusive olika andra stavningar), anses stötande och nobbas.

– Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska föreningen i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-cola i Sverige, till Svenska Dagbladet.

Namnen Ali och Fatima är dock med. Wetterwik uppger att företaget diskuterat saken med bland annat Islamska föreningen.

Johan och Sara är med

Kampanjen, som även kommer att spridas via Facebook, bioreklam och annonser, gäller företagets 50-centilitersflaskor. Bland de namn som ska användas i kampanjen återfinns Johan, Daniel, Anna, Emma och Sara.

/
/
/
/
/
USA
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!