Det var bland annat läsarnas reaktioner som fick chefredaktören Hermine Coyet Ohlén att ta beslutet att inte längre ta in pälsannonser i tidningen.
Det var bland annat läsarnas reaktioner som fick chefredaktören Hermine Coyet Ohlén att ta beslutet att inte längre ta in pälsannonser i tidningen. - Foto: TT BILD

Efter Twitterprotesterna – nu skrotar ELLE pälsannonserna

En annons för päls i modemagasinet ELLE orsakade ramaskri på Twitter – nu svarar chefredaktören Hermine Coyet Ohlén med att porta pälsarna. – Det är bra att läsarna hör av sig, säger hon till Nyheter24.


Bloggarna tar ställning

Nyheter24 har tidigare skrivit om vad svenska stjärnbloggare tycker om päls.

Här kan du läsa mer.

Det började med en upprörd tweet. En faksimil på en annonssida från modemagasinet ELLE med reklam för päls under rubriken "Naturen när den är som bäst". En tweet som snabbt uppmärksammades och fick fler att ifrågasätta tidningens val av annonser.

Flera twitterkonton kopplades in tråden, bland annat Djurens Rätt men även ELLE:s chefredaktör Hermine Coyet Ohlén som fick frågan "va fan"?

Dagen efter svarade hon: "Det blir inte fler pälsannonser i ELLE".

Till Nyheter24 säger Hermine Coyet Ohlén att det bland annat var läsarnas reaktioner som fick redaktionen att ta beslutet att hädanefter inte ta in några fler annonser för päls.

– Vi har pratat om det på redaktionen i omgångar och tagit det här beslutet gemensamt. Men det är bra att läsare hör av sig med sina åsikter. Vare sig det är offentligt eller per mejl till tidningen. 

Har det hänt tidigare att läsare påverkat annonsinnehållet i tidningen?

– Vi har haft annonser som läsarna har ogillat. Vi har också tagit bort annonser innan de gått i tryck. Men det är ytterst ovanligt, säger hon.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!