Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
3405
reaktioner idag

56 000 delningar för varning på Facebook – nu kan hon stämmas

En Facebookdelning som varnar för ett i princip dödande hundschampo har fått över 56 000 delningar. Trots att det överhuvudtaget inte gått att bevisa att schampot orsakat några skador. Men för berörda butiker, leverantörer och grossister är inlägget en total katastrof.
– Vi kommer att vidta rättsliga åtgärder, säger grossisten till Nyheter24.

Skräckbilden som sprids har delats 56 000 gånger.

Tusentals kommentarer och delningar sprider skräck bland hundägare.

Men ingen har kontaktat varken butik eller grossist innan inlägget publicerades.

Nu kan det komma att bli rättsliga åtgärder för kvinnan som skrivit inlägget.

Inlägget är nu borttaget.

56 807 människor har delat ett inlägg på Facebook som varnar för ett hundschampo. Ett schampo som enligt författaren till inlägget ska ha lett till att en hund nu kan komma att avlivas.

Texten illustreras med en bild av en rakad hundrygg täckt av röda, inflammerade prickar och en bild på hundschampot Pet Rewards. Varningen beskriver hur hunden till en vän till författaren, en ung kvinna från norra delen av Sverige, blivit allvarligt sjuk efter att ha badat i det nämnda schampot. 

"Beskedet att båda hundarna fått en bakterie samt blodförgiftning. Efter analys konstaterades att orsaken till detta var hundschampot PET REWARDS som hon använt vid bad. Hunden på bilden går i dag på daglig behandling och har än svarat positivt på dessa. Den andra hunden i familjen är dock i sämre skick och svarar inte på behandling och i värsta fall kan hunden behöva somna in."

Efter det råder kvinnan som skrivit inlägget människor att kontrollera sina schampon och slänga produkten. Inlägget avslutas med uppmaningen att dela, skrivet upprepade gånger i versaler.

Går inte att kontakta

Schampot ska ha köpts hos butiken Dollarstore i Sundsvall, dit hundägaren, tillika vännen till inläggsförfattarinnan, även ska ha gått för att klaga. 

Det visar sig dock snart att den berörda hundägaren inte kunnat bevisa att hunden skadats på grund av schampot. Men när Nyheter24 försöker ta kontakt med kvinnan som skrivit inlägget svarar hon inte. Kort därefter tas inlägget bort.

Däremot svarar butikschefen till Dollarstore, Andreas Stagliano.

– Direkt efter att vi fick reda på att det här började spridas skickade vi ut ett meddelande till alla våra butiker om att plocka bort produkten från hyllorna, säger han till Nyheter24.

Han berättar därefter att det inte finns några som helst bevis på att hundens skador beror på schampot och att Dollarstore aldrig tidigare mottagit några klagomål på produkten. 

– Jag kan ju säga som så att bara i butiken i Sundsvall har vi sålt minst 1 000 flaskor av den här produkten det senaste året. Och det är inte bara vi som säljer den. Den finns ju att köpa på kennlar och djurtillbehörsbutiker runt om i landet. 

De har heller inte kunnat komma i kontakt med hundägaren eftersom denne inte lämnat några kontaktuppgifter. Andreas Stagliano beklagar att inlägget fått sådan stor spridning, speciellt eftersom det inte gått att bevisa att hunden ens tagit skada av den nämnda produkten.

– Det är ju så det fungerar med delningar, att någon skriver något så delar en kompis och så sprids det. Och just när det gäller djur blir det helt hysteriskt.

Grossisten: "Det här är en katastrof"

Diana Lindeberg på Chamel som är grossist för schampot menar att Facebook-inlägget är en katastrof för produkten och företaget. 

– Det här är en katastrof för varumärket, och allt detta endast på grund av att en människa delat något på Facebook, säger hon till Nyheter24.

Enligt henne har inte ens hundägaren kunnat bekräfta att hundens skador beror på schampot.

– Jag har pratat med hundägaren säkert fem gånger i dag. Hon hade inte godkänt att hennes kompis skulle sprida inlägget på Faceboook. För hon hade inte sparat schampoflaskan och kunde därför inte bevisa att det var något fel på produkten, säger hon och fortsätter:

– Och dessutom har inte hundägaren sagt att det är på grund av flaskan som hunden skadats, hon har bett sin kompis ta bort inlägget.

"Förlust på miljoner kronor"

Direkt när inlägget började spridas på Facebook försökte Diana Lindeberg ta kontakt med kvinnan bakom. Två dagar senare svarade hon och lämnade ut numret till hundägaren. En hundägare som enligt egen utsago inte ens ville att inlägget skulle spridas. 

– Hundägaren ville inte hänga ut någon. Och speciellt inte eftersom att det inte finns någon som helst grund för anklagelserna. Veterinären har inte sagt att det är schampot det beror på. 

Diana Lindeberg förklarar att inlägget är en katastrof och redan har, och kommer att fortsätta, orsaka stora förluster för företaget. 

– Om det här får negativ spridning ute i Europa så handlar det om miljonförluster. Bara på årsbasis och i Sverige handlar det om x antal miljoner kronor i förlust. Vi har jättesvårt att säga vad det här kommer att kosta oss i dagsläget.

Kommer ni vidta några rättsliga åtgärder?

– Ja, det kommer vi att göra, säger Lindeberg till Nyheter24 och fortsätter:

– Vi säljer det här i hela Europa. Vi märker redan av skadan. Våra kunder har dragit tillbaka ordrar. Det här kan sluta i katastrof för oss. 

– Det har producerats cirka 50 ton schampo de senaste tre, fyra åren. Alla batchnummer måste analyseras, det är en svensk tillverkning, det är jättehårda kontroller på allt. Det har aldrig tidigare visat något. Alltid varit prickfritt. 

Vad händer nu, när kommer produkten åter att kunna säljas?

– Vi kommer inte att kunna få ut produkten igen förrän vi har analyssvaren på papper. Och sedan är det ju upp till handlarna om de vill ställa ut produkten igen. 

Trendar

KOMMENTARER

Innan du kommenterar: läs våra regler