Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
234
reaktioner idag

Så här kan du hjälpa någon som har en panikångestattack

Ångest är vanligare än du tror – så här kan du hjälpa till om någon i din närhet drabbas.

Visa att du finns där för den som mår dåligt.

Vissa mår bättre av närhet.

Prata med personen.

En panikångestattack pågår i ungefär 10 minuter.

Föreningen Tilia anordnar bland annat pysselkvällar där ungdomar kan träffas och göra armband eller bara hänga.

1. Symptom

Det märks sällan innan en person får en panikattack. När det väl slår till finns flera symptom, personen kan uppleva hjärtklappning, skakningar, tryck över bröstet, ont i magen, ökad puls, stickningar, domningar, svettningar, overklighetskänslor, illamående, yrsel eller börja hyperventilera.

– Om du märker något av symptomen hos någon kan du fråga om personen har upplevt det förut och om den känner igen symptomen. Symptomen kan vara olika från person till person, säger Louise Aronsson volontär på Tilia, som arbetar med och för ungdomar med psykisk ohälsa.

Bildkälla

2. Behöver inte åka till sjukhuset

En panikångestattack håller vanligtvis i sig i ungefär tio minuter. Sjukvården kan inte behandla själva attacken så det är inte nödvändigt att söka vård under tiden, det går bra att göra efteråt. Det bästa är att lyssna på personen.

– Känner personen att man ska åka in kan man göra det, säger Aronsson.

3. Lugna

Det är bra att själv vara lugn, då går det att hjälpa personen genom att ta lugna, djupa andetag tillsammans med den för att hitta lugnet och återta kontrollen över andningen.

– Det är viktigt att hålla lugnet själv. Är det en panikångestattack finns inte så mycket att göra just då, säger Aronsson.

4. Lämna inte

Håll personen sällskap. Den som har en panikångestattack kan gå in i sig själv så det kan vara bra att tala med den under tiden, menar Aronsson.

– Försök att prata med personen och kanske stryk den över axeln för att visa att det finns någon där, säger hon.


Bildkälla

5. Fråga personen

Men alla vill inte ha samma typ av stöd så låt personen avgöra själv. Upplevelsen kan vara olika från person till person.

– Fråga personen. Det kan vara så att den inte vill ha någon närkontakt. Lyssna till personen i största möjliga mån, säger Aronsson.

6. Förminska inte

– Du kan säga du förstår att det är jobbigt och att det går över, men gör det utan att förminska, säger Aronsson som tycker det är viktigt att visa för att personen att den får uppmärksamhet och hjälp att hålla ut.

7. Prata efteråt

Direkt efter att någon haft en attack kan det vara bra att bara visa att du finns där.

– Stanna kvar, kanske fråga om personen vill ha vatten, ge beröring men främst stanna kvar, säger Aronsson.

Efter lite längre tid kan det vara tillfälle att fråga om personen vill ha stöd för att söka hjälp om den inte redan har det.

– Ångestattacker kan leda till ett undvikande beteende som leder till ett mer begränsat liv, till exempel undvikande av vissa platser, miljöer eller situationer, berättar Aronsson.

Mer:

Här kan unga få hjälp med sin ångest – av andra unga
KOMMENTARER
Innan du kommenterar: läs våra regler