Nätkunder lurade på beställningar

De påstår att de har Skandinaviens bästa priser på hemelektronik.


Men sedan en tid tillbaka levererar de inga varor - trots att kunderna betalat.

Nu misstänks internetföretaget för grovt bedrägeri.

Företaget har tidigare fått toppbetyg på internet, både för sin service och för sina priser. Men plötsligt höll de inte längre vad de lovade. Beställda varor dök aldrig upp, trots att pengar dragits från beställarnas konton.

– Bara till den här roteln har vi fått ett 60-tal polisanmälningar mot företaget de senaste två dagarna, säger Jan Granqvist vid Stockholmspolisens bedrägerirotel nord i vars upptagningsområde företaget är registrerat.

Fler anmälningar är på väg från polisdistrikt i resten av landet, men hur många det rör sig om är oklart.

Grovt bedrägeri

De anmälningar som på torsdagen nått Granqvists rotel gäller köp för allt mellan några tusenlappar till som mest 25 000 kronor.

– Vi har inlett förundersökning om grovt bedrägeri och anser att det finns anledning att anta att det brottet har begåtts, säger Granqvist.

Företaget går inte längre att nå per telefon och någon information på hemsidan om varför varorna inte dyker upp finns inte. Men flera missnöjda konsumenter vittnar i inlägg på sajter för prisjämförelser om att de åtminstone fått pengarna tillbaka. Fredrik Nordquist, jurist vid Konsumenternas bank- och finansbyrå, tror att det kan bero på att pengar som reserverats från kundernas bankkort aldrig dragits av företaget.

– Dras inte pengarna kommer reservationen automatiskt att lösas upp efter ungefär fem bankdagar och pengarna blir tillgängliga på kontot igen, säger han.

Kontakta banken

Men att som konsument bara stillatigande vänta och hoppas på att pengarna ska komma tillbaka när man blivit snuvad på beställningen är inte att rekommendera. Även för den som inte lyckas komma fram till företaget per telefon finns det saker att göra.

– Skicka ett mejl och häv köpet, säger Ola Svensson, jurist vid Konsumentverket. Den som betalat med bankkort bör dessutom kontakta sin bank och undersöka möjligheterna att få tillbaka pengarna till kontot.

– Men det är inte säkert att banken kan göra något och säger de nej har du ingen lag att stödja dig på, säger Fredrik Nordquist.

Betydligt enklare är det för den som handlat med kredit- eller betalkort och får en räkning i slutet av månaden. Då har man enligt konsumentkreditlagen rätt att säga att "jag betalar inte min räkning för jag har inte fått min kamera".

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!