Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
14 713
reaktioner idag

Senast

Uber svarar på kritiken om höjda priser på nyår: "Försökt varit väldigt tydliga"

Uber svarar på kritiken om höjda priser under nyårsafton och meddelar att de försökt varit väldigt tydliga med priserna.

Uber menar att de varit tydliga med sina dynamiska priser.

De varnade på Instagram.

Och i appen.

Så här såg det ut i appen.

Efter att kunder varit upprörda över de förhöjda priserna under nyårsafton svarar Uber på kritiken och menar att de försökt vara väldigt tydliga med sina prissättningar.

LÄS MER
Kunder förbannade efter Ubers prishöjning på nyårsafton

– Det är självklart mycket tråkigt om vissa användare är besvikna. Våra användare måste bekräfta att de accepterar the höjda priserna i appen, eller så kan man be att få en notifiering så snart priserna går ned till normalnivå," säger Oliver Carrà, kommunikationsansvarig för Uber i Sverige till Nyheter24.

LÄS MER
Snart kan du beställa en taxi i Facebook-chatten

Han fortsätter att berätta att de meddelat om den dynamiska prissättningen via e-post, i sociala medier men också i appen som förvarnat om högre priser. När fler människor vill ta en Uber än det finns förare som kör, gör dynamisk prissättning att fler förare motiveras att ge sig ut och ta körningar där de behövs som mest

– Vårt mål är att säkerställa att man alltid med ett knapptryck kan få en Uber inom minuter - även under nyårsnatten då efterfrågan är enorm. Dynamisk prissättning innebär att valfriheten att snabbt få en Uber finns - i Stockholm och Göteborg var väntetiden i snitt under fem minuter att få en Uber under nyårsnatten, säger Oliver Carrà.


Åkte du Uber på nyårsafton?

Trendar

KOMMENTARER

Innan du kommenterar: läs våra regler