Unga nobbar tryckta medier

Tre av fyra ungdomar i Sverige läser nyheter på internet i stället för i tryckta tidningar.


Tillgänglighet, snabb uppdatering och interaktiva funktioner är kanske det som gör internetmedier mer attraktiva för unga och datorvana. En färsk rapport från Statistiska centralbyrån (SCB), visar att 75 procent av de tillfrågade ungdomarna, i åldern 16-24 år, läser nyheter på internet i stället för i tryckta tidningar. I samtliga åldersgrupper är det fler män än kvinnor som föredrar internetnyheter.

Ålder spelar roll

Tryckta medier är mer populära i de högre ålderskategorierna. Bland 25-34-åringar är andelen nästan lika hög 73 procent.

I gruppen 65-74 år uppger 28 procent att de till viss del läser nyheter på internet i stället för i tryckta tidningar. Ändå har 58 procent av de svarande i den gruppen tillgång till internet i hemmet.

Skillnader beroende på ursprungsland

Rapporten visar också att 66 procent av de personer som invandrat från övriga Norden föredrar internetnyheter, medan samma andel bland invandrare från övriga Europa är 61 procent och bland utomeuropeiska invandrare är den 56 procent.

84 procent av människor födda i Sverige använder regelbundet internet, medan samma andel bland invandrade från övriga Norden var 78 procent, bland invandrade från övriga Europa 80 procent och bland utomeuropeiska invandrade 75 procent.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!