Leksakerna i McDonald's HappyMeal just nu möts av kritik från kunderna.
1 av 7
Leksakerna i McDonald's HappyMeal just nu möts av kritik från kunderna. - Foto: Privat / TT BILD
Leksakerna Gobsmax beskrivs med väldigt könsstereotypa karaktärsbeskrivningar.
2 av 7
Leksakerna Gobsmax beskrivs med väldigt könsstereotypa karaktärsbeskrivningar. - Foto: Privat
De som är kvinnligt kodade har betydligt mer negativt och förlöjligat laddade personbeskrivningar.
3 av 7
De som är kvinnligt kodade har betydligt mer negativt och förlöjligat laddade personbeskrivningar. - Foto: Privat
Anna Strömkvist, tvåbarnsmamma som äger butiken Bang i Göteborg, reagerade starkt på den normativa beskrivningen av leksakerna.
4 av 7
Anna Strömkvist, tvåbarnsmamma som äger butiken Bang i Göteborg, reagerade starkt på den normativa beskrivningen av leksakerna. - Foto: Privat
HappyMeal-boxen från januari i år, där barnen uppmuntrades att göra ett personlighetstest baserat på de leksaker de hade valt.
5 av 7
HappyMeal-boxen från januari i år, där barnen uppmuntrades att göra ett personlighetstest baserat på de leksaker de hade valt. - Foto: Privat
Om barnet valde en My Little Pony-leksak såg personlighetstestet ut såhär.
6 av 7
Om barnet valde en My Little Pony-leksak såg personlighetstestet ut såhär. - Foto: Privat
Och om barnet valde en Transformersleksak såg personlighetstestet plötsligt markant annorlunda ut.
7 av 7
Och om barnet valde en Transformersleksak såg personlighetstestet plötsligt markant annorlunda ut. - Foto: Privat

Föräldrar är rasande på McDonald's – på grund av nya leksakerna i Happy Meal

Honorna beskrivs som "skrattar åt allt vid helt fel tillfällen", "hennes sångröst är inte den allra bästa" och "är allt för självsäker".


Just nu pågår en kampanj på McDonald's där de leksaker som erbjuds i HappyMeal är populära Gobsmax. En liten plastboll föreställande djur, som tillskrivs olika mänskliga egenskaper.

En del av djuren har typiska manliga attribut och spelar på att se tuffa och hårda ut. De beskrivs med egenskaper som "jättebra på att hitta gömställen", "hörs mest, är snabbast och festens höjdpunkt" och "är väldigt tävlingslysten".



Andra djur har utseenden av typiskt kvinnlig karaktär, såsom långa ögonfransar och pastellfärger. De i sin tur beskrivs såhär: "skrattar åt allt vid helt fel tillfällen", "hennes sångröst är inte den allra bästa" och "är allt för självsäker".


Någon som reagerade över personbeskrivningarna var Anna Strömkvist från Göteborg, som har två döttrar. Hon kontaktade McDonald's Sverige via deras Facebooksida för att få svar på hur de tänkte när de lanserade produkterna på det här viset.


Varpå hon ganska snart fick det här svaret från McDonald's Sverige.


– Det här är ju ett ickesvar, helt meningslöst. Det svarar inte på min fråga alls. Att det är djurkaraktärer är en dålig ursäkt. Flodhästar kan inte sjunga och hamstrar kan inte skratta. Det är bullshit, säger Anna när Nyheter24 kontaktar henne.

Hon menar att poängen är de kvinnliga karaktärerna har försetts med negativa egenskaper, medan de manliga egenskaperna lyfts fram som positiva.

En till som reagerade var Micke Lindberg från Kolsva, och hans fyra bonusbarn i åldrarna 8-14 som såg den märkliga marknadsföringen. Han skickade också in ett klagomål på Facebooksidan, men fick ett nästintill identiskt svar som Annas.


– Jag blev nästan mer upprörd över svaret från McDonald's, än den faktiska marknadsföringen. De verkar helt friskriva sig från ansvaret och bara klippa och klistra in sina kommentarer utan att ta till sig av kritiken. Det kändes helt inkompetent. Varför kan de inte hoppa över att skriva han och hon och låta betraktaren avgöra själv? säger Micke till Nyheter24.

Det här är tyvärr inte första gången McDonald's i Sverige har lanserat Happy Meal-leksaker med tydligt könsstereotyp marknadsföring. Så sent som i januari i år kunde barnen få leksaker i form av Transformers eller My Little Pony, vilket blev väldigt populärt.


Men beskrivningar som dessa möttes av en hel del kritik.


Du får alltså göra ett personlighetstest, som på alla sätt och vis anspelar på traditionella könsroller.


Nyheter24 kontaktar Marianne Ahlgren, pressansvarig på McDonald's i Sverige, för att få ett tydligare svar än det som gavs till Micke och Anna på Facebooksidan.

– Det är tråkigt att de känner att de fick ickesvar. Det här är välkända figurer som har olika karaktärer. I fantasin kan ju en flodhäst sjunga till exempel. Avsikten var att koppla egenskaper till djurens givna karaktärer. Men vi är tacksamma för all form av konstruktiv kritik vi kan få från våra kunder, säger Marianne Ahlgren.

Hon berättar att kampanjen är aktuell över hela Europa och att det kan röra sig om att något har gått snett i översättningen.

Kampanjen tidigare i år med My Little Pony och Transformers bemöttes ju också med kritik och var egentligen ännu värre. Är det verkligen lönt att klaga om ändå ingen förbättring sker?

– Det är viktigt att kritiken framförs och självklart är det lönt att framföra kritiken. Det låter som att det är samma sak i det fallet, men intentionen har inte varit att göra könsstereotyp kommunikation. Och särskilt i det senare fallet där det rör sig om djur så hade vi kunnat vara tydligare.

Här kan du läsa om männen som rånade en McDonald's-restaurang – där världens bästa specialstyrka åt lunch. Om du är rädd för spindlar bör du inte läsa den här artikeln, om Viktor och Linn som fick en stor spindel i sin hamburgare på en av kedjans svenska restauranger.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Borde McDonald's ta större ansvar i sin marknadsföring?
Tack för din röst!
Senaste nytt

Dianas kläder under klubban – så dyrt blir det

Person död: Föll från hög höjd på jobbet

En person har avlidit efter en arbetsplatsolycka i Gävle, skriver polisen på sin webbplats.

Stockholm: Polisen rapporterar om rattfylleri

"Misstänkt drograttfylleri på Södermalm.", skriver polisen på sin hemsida.

Kundens vidriga upptäckt i Icas hallon: "Slängde skiten"

I dagarna gjorde en kvinna från Skellefteå en vidrig upptäckt i Icas frysta hallon. Efter händelsen kommer kvinnan inte kunna äta hallon igen...

Traderas skarpa varning till kunderna: "Var försiktig..."

"Vi tar detta på stort allvar" skriver Tradera i ett mejl till sina kunder. I det varnar de för bedragare, både i utskick på mejl och sms, eller via meddelanden på sajten.

Din sänkta skatt på 3 270 kronor hotad: "Straffar sparsamhet"

I år är skatten på sparande rekordhög. Nu vill regeringen sänka ISK-skatten. Myndigheterna som fått i uppdrag att titta på förslaget är kritiska. Men det får Nordnets privatekonom Frida Bratt att se rött.