Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
4006
reaktioner idag

Åhléns hade en icke-vit lucia i sin reklam – då rasade rasisterna

Årets reklam från Åhléns inför lucia har fått rasisterna att se rött, men det är många som hyllar företaget.

2 av 18

Nyheter24 har kontaktat Åhléns för en kommentar.

3 av 18

4 av 18

5 av 18

6 av 18

7 av 18

8 av 18

9 av 18

10 av 18

11 av 18

12 av 18

13 av 18

14 av 18

15 av 18

16 av 18

17 av 18

18 av 18

När Åhléns presenterade din luciareklam på Facebook i veckan möttes den av en hatstorm utan dess like från upprörda personer som ogillade företagets val av modell till reklambilden.

Pojkens familj har fått nog av uppmärksamheten och bett Åhléns att ta bort den på varuhuskedjans Facebooksida.

Företaget hade nämligen valt att bildsätta reklamen med en könsneutral bild på ett icke-vitt barn. Detta fick många rasister att gå i taket och hatet mot både barnet, bilden och företaget fullkomligen vällde in.

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Bilden delades dessutom i en gruppen "Sverige framför allt" där den fick en hel del uppmärksamhet.

Bildkälla: Facebook

Men som tur var så fanns det betydligt fler personer som valde att gå emot hatet och istället stötta företaget. Flera hyllade Åhléns för att våga gå emot normen och visa att alla kan vara vad de vill i luciatåget.

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Bildkälla: Facebook

Reklambilden har delats flitigt under veckan i olika grupper, många känner sig både upprörda och ledsna över det hat som riktas mot reklamen. Många har dessutom delat bilden med uppmaningen att sprida kärlek istället för hat i kommentarsfältet.

I dagsläget har bilden fått nästan 7 000 reaktioner. Av dessa var 161 hat-reaktioner, men över 6 000 har gett den tummen upp- och älskar-reaktioner. Så det verkar återigen som kärleken segrar över hatet.

Åhléns: "Det är oerhört stötande att se dessa hatfulla kommentarer"

Weronika Nilsson, kommunikationschef på Åhléns, säger till Nyheter24 att företaget vill visa att alla barn kan vara lucior.

– Alla har rätt att vara Lucia om hen vill. All vår reklam utgår från våra värderingar om mångfald, jämställdhet och jämlikhet och ska vara inkluderande.

Hon säger också att kampanjen tyvärr fått motta en stor del hatiska kommentarer som företaget nu valt att plocka bort från sitt kommentarsfält.

Åhléns har en policy som gör att nedvärderande kommentarer om personer med annan etnisk bakgrund eller religion inte tillåts på deras Facebook.

Bildkälla: TT

– Det är oerhört stötande att se dessa hatfulla kommentarer, och helt stick i stäv med det som Åhléns står för. De hatfulla kommentarerna har under dagen hamnat i skymundan av en motreaktion från människor som vill sprida ljus. En fantastisk våg av kärleksfulla kommentarer har strömmat in där människor hyllar vår fina Lucia. Det visar att vi är många som vill stå upp för viktiga värderingar om inkludering och öppenhet.

Hon säger också att Åhléns inte kommer låta sig påverkas av de negativa reaktionerna på reklamen utan tvärtom jobba vidare för ett mer inkluderande samhälle.

Pojkens familj har fått nog av uppmärksamheten och bilden har tagits bort på varuhuskedjans Facebooksida.

Nyheter24 har tidigare publicerat artiklar om Åhléns reklamer som verkar ha en förmåga att göra folk upprörda. Bland annat den här med en modell som bar slöja och Åhléns omtalade reklamfilm som uppmanar män och kvinnor att klä sig i varandras kläder.

Glöm inte att ladda ner vår app för fler nyheter.

Borde vem som helst få vara lucia?

Mer:

Åhléns nya reklamfilm vill att män ska klä sig som kvinnor